Ţi s-a întâmplat vreodată să devii conștient că visezi? Să îţi dai seama că ești într-un vis și poate chiar să poţi influenţa desfășurarea acţiunii? Dacă da, felicitări! Înseamnă că te-ai bucurat de experienţa unui vis lucid. Dacă nu, ambiţionează-te! Toţi avem această libertate și chiar dacă nu te-ai bucurat de ea până acum, ai toate șansele să reușești, mai ales în contextul în care acest fenomen este unul antrenabil.
Deși visele sunt încă învăluite într-un val de mister ( în ciuda tuturor teoriilor apărute până acum) totuși un lucru sigur pe care îl știm despre ele este că majoritatea nu pot fi controlate. Visele se întâmplă pur și simplu, iar visătorii sunt purtaţi de cele mai realiste, abstracte sau bizare fire epice. Doar că, nu mereu! Uneori se întâmplă să ne dăm seama că este un vis și putem chiar să preluăm controlul asupra acţiunii, oricât de exagerată ar fi ea.
Visele sunt proiectate în timpul fazei de somn REM, atunci când creierul – trecut prin etape mai adânci, “urcă” la nivelul înalt de conștiinţă. Acesta este și motivul pentru care unele vise sunt atât de realiste încât suntem de-a dreptul uimiţi când ne trezim și tot acesta este motivul pentru care uneori se întâmplă să ne dăm seama că unicornul din faţa noastră nu poate fi real, deci visăm.
Aproximativ 80% dintre oameni au avut cel puţin un vis lucid la viaţa lor și o proporţie de 30% repetă experienţa cel puţin o dată pe lună.
Iar dintre toţi aceștia, majoritatea sunt copii. Specialiștii spun că persoanele care au tendinţa să viseze cu ochii deschiși ziua sunt mai predispuși lucidităţii în visul de noapte. Cu alte cuvinte, visele lucide se datorează și visurilor “rupte de realitate”. Ori copiii sunt cei mai mari visători, având o capacitate uimitoare de a ignora realitatea, călătorind cu mintea în locuri greu de imaginat.
VISE
Faptul de a visa; imagini și procese psihice care survin în fazele mai puțin profunde ale somnului. Când le avem, ochii sunt închiși și se mișcă rapid (Rapid Eye Movement).
VISURI
Reverie, meditație, visare, iluzie, aspirație, dorință arzătoare. Le avem cel mai adesea cu ochii deschiși, când privim în gol și lăsăm mintea să umble liber pe unde poftește.
Conform studiilor,
ești mai predispus
să ai vise lucide,
dacă:
1. Te bucuri de nivel înalt de intuiţie, având o capacitate mai mare de a rezolva probleme / a găsi soluţii.

2. Ai o atitudine reflexivă accentuată în viaţa de zi cu zi. Ai tendinţa să îţi observi / analizezi propriile gânduri vizavi de o situaţie (și asta te poate ajuta să le eviţi, atunci când este cazul – procesul fiind unul metacognitiv).

3. Nu te sfiești să visezi și ziua, cu ochii deschiși, având capacitatea de a a-ţi lăsa mintea să umble liberă în cele mai nebănuite colţuri ale imaginaţiei.
În plus, un nou studiu publicat în The Journal of Neuroscience a dus la descoperirea unui detaliu foarte interesant: în cazul persoanelor care experimentează vise lucide des, partea anterioară a cortexului prefrontal pare să fie mai mare. Această zonă a creierului este esenţială pentru reflecţie.
Luciditatea viselor
poate fi
antrenată
Metodele de “antrenament” pot părea banale sau caraghioase, dar inutile nu sunt. Și, ca orice lucru prea simplu, prea la îndemână, sigur vor fi criticate pe ici pe colo. Dar cine vrea să dirijeze zborul, dacă tot visează că zboară, sau cine vrea să lupte ca în filme cu proprii demoni, atunci merită să caute luciditatea, mai ales că aceasta este antrenabilă în timpul zilei.
1
2
Primul pas va fi (cel mai probabil) abandonat de mulţi, pentru că presupune un jurnal al viselor. Pentru că multe din visele noastre își pierd detaliile pe parcursul zilei sau la scurt timp după ce ne-am trezit, notiţele păstrează cât mai mult din “cadrele” nocturne.
3
Vis Lucid Indus Mnemonic – înainte să adormi, gândește-te la un vis pe care l-ai avut și imaginează-ţi că ești conștient de el și preiei controlul. Scopul exerciţiului este ca mintea să adoarmă cu această idee activă seară de seară, astfel încât să o ţină minte inclusiv în vis.
5
Verificarea / confirmarea realităţii pe timp de zi este o altă metodă numai bună de pus în practică. Deși sună nebunește să ne asigurăm ziua că nu visăm, acest obicei poate crea reflexul în vis, unde la un moment dat, după câteva repetiţii bune, s-ar putea să "ne prindem" că visăm.
4
Visează cu ochii deschiși! Am spus că persoanele visătoare, care au capacitatea de a desprinde de realiate din când în când își cresc șansele de a deveni lucizi când dorm și visează. Paradoxul de a fi visător ziua și lucid noaptea merită experimentat de cei care vor să se joace cu propriile vise.
Schimbă expresia! În loc de “Vise dulci!” sau “Vise frumoase!”, spune “Vise lucide!”. Formularea asta sigur îţi va aduce aminte de "misiunea" ta. Iar dacă și alţii ţi-o spun ţie, atunci e și mai bine.
Unii vor spune că ei nici nu visează, deci le este imposibil să aibă vise lucide. Adevărul este că toţi visăm, între 3 și 7 vise pe noapte, numai că dimineaţa nu ne amintim nimic. Pentru aceștia, pasul 1 de “antrenament” poate fi de mare ajutor. Uneori ne amintim niște frânturi de vis, alteori rămânem doar cu senzaţii, iar acest exerciţiu poate aduce în timp mai multe detalii dimineaţa.
Surse foto: Flickr (via Jean-Michel Priaux, Jill).