Un buchet de relaxare
Călătoriile sunt deopotrivă prilejuri pentru bucurie și anticipare, dar și ocazii pentru stres și agitație.
Chiar dacă de cele mai multe ori, motivul pentru care călătorim este tocmai pentru a ne deconecta și pentru a face loc experiențelor noi și interesante, putem sfârși prin a ne întoarce mai obosiți decât eram inițial.
Pregătirile extinse până la ore târzii în noapte și un avion de prins la mijitul zorilor ne pot lăsa cu foarte puține ore de somn și cu multă amețeală ce nu poate fi înecată în câțiva litri de cafea. Acest lucru ne poate oferi un punct de plecare pe o treaptă foarte joasă în ceea ce privește nivelul de energie, ceea ce se poate răsfrânge și asupra felului în care ne vom confrunta cu stresul călătoriei și alte situații neprevăzute.
Anxietatea de călătorie ne poate da de furcă în special în ziua de dinainte plecării, ceea ce poate însemna chiar și o noapte întreagă de nesomn și îngrijorări.
Odihna insuficientă și funcționarea la capacitate minimă nu poate decât la rândul ei să agraveze anxietatea, ceea ce în final va duce la un întreg cerc vicios de oboseală și frustrare.
Somnul și anxietatea sunt într-o relație de interdependență, în mod evident, atunci când suntem odihniți, putem face față situațiilor stresante mult mai ușor, iar atunci când anxietatea e la cote minime, și somnul va veni mult mai repede. Lipsa odihnei poate contribui și ea la îngrijorare excesivă și alimentarea sentimentelor de anxietate, iar îngrijorările cu privire la lipsa de somn nu vor provoca decât și mai multă insomnie.
Prescripțiile medicale pentru anxietate sau insomnie au efecte garantate și de durată, însă de cele mai multe ori vin și cu efecte secundare de care ne-am putea lipsi. Dacă necesitățile pe care le avem nu impun considerarea unui tratament medicamentos, putem recurge la variante mai simple și accesibile.
Puterea și eficiența plantelor este recunoscută de secole pentru efectele lor terapeutice...Extractele și compușii prezenți atât în forma lor brută cât și sub forma preparatelor au un loc important în cercetarea științifică în domeniul farmaceutic.
Valeriana este o plantă iubită de insomniaci datorită capacității sale de a induce un somn odihnitor fără oboseală reziduală, dar și de cei anxioși, ea fiind un remediu pentru nervozitate, tremor sau palpitații cardiace.
Compușii existenți în Valeriana officinalis acționează sinergetic, o categorie fiind uleiurile volatile, în special acidul valerianic și derivații săi, dar și iridioidele din care fac parte valepotriatele, toate acestea având proprietăți sedative
Cele mai multe efecte sedative atribuite valerianei se datorează interacțiunii compușilor săi cu receptorii pentru GABA.
Acidul valerenic din valeriana crește cantitatea de acid gamma-aminobutiric (GABA) la nivelul creierului efectul fiind acela de a încetini activitatea neuronală.
Acest lucru are loc prin legarea compușilor valerianei de receptorii GABA la nivelul amigdalei cerebrale, ea făcând parte din sistemul limbic al creierului și modulând răspunsurile emoționale date de frică sau stres... Astfel este provocat un efect calmant similar benzodiazepinelor, substanțe regăsite și în medicamentele anxiolitice.
Practicarea unei bune igiene a somnului presupune adoptarea unor obiceiuri care sunt de natură să ne creeze o ambianță plăcută dar care să ne și ferească de factori stresori ce ne vor împiedica să avem un somn de calitate.

Printre acestea se numără o oră de somn pe care să o respectăm, pe cât se poate, în fiecare seară, limitarea consumului de cofeină, evitarea ecranelor și a surselor de lumină artificială înainte de culcare, dar și o temperatură optimă, liniște și întuneric.

Chiar dacă în călătorii nu le putem respecta pe toate, ne putem strădui să creăm un mediu familiar și confortabil în care să avem parte de odihna necesară.
Roiniţa este o plantă cu utilizări extinse, atât medincinale, culinare, cât și în aromaterapie dată fiind aroma ei caracteristică. Încă din Evul Mediu roinița a fost utilizată pentru a reduce stresul și a anxietatea, pentru a stimula apetitul și a îmbunătăți somnul.
În remediile moderne, roinița este adesea combinată cu alte plante medicinale pentru a obține diverse efecte terapeutice, cel mai adesea cu valeriana, mușețelul dar și hameiul, acestea potențând efectul calmant și relaxarea.
Roinița ajută la prevenirea aritmiilor cardiace date de stările de anxietate sau nervozitate, prin mecanismul său de inhibare a canalelor ionice de sodiu și potasiu, reducând ritmul cardiac.
Roinița reduce anxietatea și are efect antidepresiv, ca și în cazul celorlalte plante, ea crește cantitatea de GABA la nivelul creierului, aducând o stare de calm si bună-dispoziție.
O bună parte din sentimentele de anxietate sunt construite pe anticipare și starea generală de îngrijorare. Îngrijorarea cu privire la insomnie sau la faptul că suntem într-un mediu străin în care nu ne putem relaxa cu adevărat, nu vor provoca decât și mai multă îngrijorare și insomnie. Acest cerc vicios ne poate ține ocupați până la ore foarte întârziate, de aceea respectarea unui program de somn și a unei rutine ne vor distrage de la presiunea de a adormi și ne vor ajuta să ne relaxăm
Passiflora incarnata oferă un remediu alternativ pentru stările ușoare de anxietate, nervozitate și insomnie. Ca și în cazul valerianei, proprietățile sale sedative se datorează interacțiunii compușilor săi cu receptorii GABA, în acest caz fiind flavonoidul crisina.
Pentru a confirma efectul său anxiolitic, un studiu dublu-orb randomizat a fost aplicat pe 36 de pacienți diagnosticați cu sindrom de anxietate generalizată, comparând efectul extractului de Passifora incarnata cu oxazepam (o substanță farmacologică utilizată în tratamentul medicamentos pentru această tulburare).
În urma studiului s-a observat că ambele au fost eficiente în vederea ameliorării simptomelor, cu diferența că oxazepamul a avut un timp de acțiune mai rapid, iar subiecții supuși la tratamentul cu acesta au avut o incidență mai mare în afectarea capacității de muncă, spre deosebire de cei cărora li s-a adminstrat Passiflora.
Datorită efectelor sale atât sedative cât și anxiolitice, Passiflora Incarnata este utilizată atât separat cât și în combinație cu alte plante (precum valeriana sau hameiul), conducând la remedii fitoterapice mai complexe pentru ameliorarea stărilor de anxietate și insomnie.
Uneori fusul orar foarte diferit poate fi singurul motiv pentru care somnul pur și simplu nu-și face apariția, sau entuziasmul călătoriei și al atmosferei de vacanţă. Atunci când avem dificultăți în a adormi, și am petrecut deja mai mult de 30 de minute întorcându-ne de pe o parte pe cealaltă, putem să ne dăm jos din pat să facem o activitate care ne calmează. Câteva rânduri dintr-o carte, un jurnal, sau revizuirea pozelor pe care le-am făcut în timpul zilei ne pot distrage de la faptul că nu putem adormi.
Mentha piperita, sau menta de câmp, este cunoscută ca remediu pentru o gamă largă de afecțiuni, ea fiind utilizată în special pentru tulburările digestive, stimulează sistemul cardiovascular și limfatic, ameliorează durerile ligamentare sau de articulații și are efect antiseptic local.
Mentha piperita și alte specii derivate ale mentei, sunt în general asociate cu efectul tonic dat de aroma lor caracteristică, ea stimulează concentrarea și induce relaxare. Chiar dacă sună contradictoriu, mentha piperita poate reduce stresul psihic și anxietatea asociată cu acesta. Prin stimularea circulației sanguine și prin efectul revigorant dat de uleiurile esențiale din compoziția sa, stimulează concentrarea și îmbunătățește performanțele cognitive. În același timp, datorită acidului rosmarinic, induce efectul sedativ, ușor anxiolitic pentru a aduce relaxarea și a alina anxietatea.
Atunci când suntem în vacanţă, tentația de a prelungi timpul petrecut în starea de veghe este mare.
Culcatul la ore înaintate și trezirea devreme ne pot aduce datorii de somn, iar recuperarea orelor pierdute de somn și dormitul excesiv ne pot face să ne simțim chiar mai obosiți decât dacă am fi dormit mai puțin.

Respectarea programului obișnuit de odihnă ne va ajuta să nu avem sincope în ritmul circadian, el depinzând în totalitate de factorii care îl ajută să se orienteze temporal dar și de obiceiurile noastre care ajută organismul să aibă continuitate în procesele sale.