Spuneam aici că percepţia asupra stresului poate face mari diferenţe în vieţile noastre - “Trebuie să răscumpăr peste 10 ani de demonizare a stresului. Așa că voi vorbi despre unul dintre cele mai subapreciate efecte ale răspunsului la stres, iar ideea e că: Stresul te face sociabil”, explică pentru TED psihologa Kelly McGonigal. Stresul ne apropie, ne ridică nivelul de empatie. Iar în spatele empatiei stă oxitocina – un cuvânt poate greu de reţinut, dar important de înţeles.

Acest neurohormon (al stresului) este numit și “hormonul îmbrăţișării”, pentru că se eliberează și atunci când îmbrăţișăm pe cineva, fiind totodată chiar motivul pentru care uneori tânjim după o astfel de apropiere.
Răspunsul la stres are un mecanism încorporat pentru revenire din stres, iar acel mecanism este contactul uman.”
La nivel psihic, oxitocina reglează instinctele sociale, pregătindu-ne pentru acţiuni care întăresc relaţiile cu cei din jur. Când viața e dificilă, răspunsul nostru la stres caută să fim înconjurați de oameni cărora le pasă de noi și care ne pot oferi sprijin.
Oxitocina crește nivelul empatiei și chiar tendinţa de a-i sprijini pe cei apropiaţi sau de a căuta sprijin în rândul lor – un studiu recent demonstrând că sprijinul oferit celor din jur este benefic inclusiv pentru propriul nostru echilibru fizic și psihic.
La nivel fizic, dacă adrenalina ne face inima să bată mai tare (vasele de sânge devenind încordate), oxitocina funcţionează ca un anti-inflamator natural, ajutând vasele sangvine să stea relaxate în timpul stresului.

Dar poate cel mai interesant efect este cel pe care îl asupra inimii. Inima are receptori pentru acest hormon, care ajută celulele inimii să se regenereze și să se vindece de orice afecțiune provocată de stres. Deci oxitocina face inima mai puternică.
Toate beneficiile fizice datorate oxitocinei sunt intensificate de contactul și sprijinul social. Când încercăm să comunicăm cu alții care sunt stresați, fie pentru a cere ajutor, fie pentru a ajuta pe altcineva, eliberăm mai mult din acest hormon. Răspunsul nostru la stres devine mai sănătos, și, de fapt, ne revenim mai repede de pe urma stresului.
De la empatie la solidaritate
este un singur pas
Un studiu realizat în Statele Unite a urmărit 1000 de adulţi cu vârste între 34 și 93 de ani, începând cu întrebarea: „Cât de stresați ați fost în ultimul an?" și continuând cu una care s-ar putea să vă suprindă: „Cât timp ați petrecut ajutându-vă prietenii, vecinii, oamenii din comunitatea voastră?". Cinci ani mai târziu s-au folosit date publice pentru a afla evoluţia stării de sănătate a subiecţilor.

În cazul fiecărei experiențe stresante de viață, cum ar fi dificultățile financiare sau situație de criză în familie, riscul de mortalitate crescuse cu 30%. Dar rezultatul, evident, nu era valabil pentru toată lumea. Cei care și-au petrecut timpul având grijă de alții nu au arătat nicio creștere a riscului de a muri din cauza stresului. Zero la sută!
“A-ți păsa
de cineva
a creat antidotul”
Kelly McGonigal spune că “Stresul ne oferă acces la inimile noastre. Inima înțelegătoare care găseşte bucurie și sens în comunicarea cu alții și inima fizică, ce bate cu putere, lucrând din greu să ne dea energie. Când privim astfel stresul, nu doar că ne descurcăm mai bine sub influenţa lui, dar facem o declarație profundă, afirmând că putem avea încredere în noi, că putem face față provocărilor și, mai ales, că nu trebuie să facem asta de unii singuri.”
Sursa foto: Flickr (via Amelia Monteiro)