Sezonul 2017 a început cu un Premiu Nobel pentru Fiziologie sau Medicină, acordat unui grup de trei oameni de știinţă pentru "descoperirile privind mecanismele moleculare în controlul ritmului circadian", potrivit Comitetului Nobel.
Americanii Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash și Michael W. Young au folosit “mușculiţe de oţet” sau “musculiţe de fructe” (fruit flies) - Drosophila melanogaster – pentru a izola o genă care dictează ceasul biologic al organismelor vii.

Munca lor de decenii a fost crucială pentru înțelegerea procesului prin care “plantele, animalele și oamenii își adaptează ritmul biologic astfel încât să fie sincronzaţi cu mișcarea de revoluţie a Pământului”.
Cu această ocazie, cercetările au adus un aport important de informaţie despre impactul luminii emise de diverse ecrane
asupra sănătăţii omului.
Iar sezonul 2017 se încheie, ca în fiecare an, cu o atenţie sporită acordată ritmului circadian, care fie profită de zilele libere pentru a-și recăpăta echilibrul după o perioadă mai solicitantă, fie e “deraiat” chiar în timpul vacanţei, în nopţiile târzii și petrecăreţe, cu auto-induglgenţă sporită (mai ales la masă) sau cu ore de somn haotic distribuite.
“Ficatul nu știe că e Crăciunul...”
Zăpada nu-l ia prin suprindere așa cum o face Crăciunul în fiecare an. Cantitatea de grăsimi, alcool, zahăr și modificările (adesea spontane) aduse programului de veghe-somn din această perioadă nu-l prea avantajează. Și cum ficatul ajută la reglarea metabolismului, perturbarea lui poate avea repercursiuni și asupra ritmului nostru circadian.
Iar ghiftuirea, pentru că nu există un cuvânt mai delicat care să poată cuprinde ce se întamplă uneori la masa de Crăciun, ne poate afecta și creierul, nu numai sistemul digestiv și masa corporală, și a fost corelată cu dezlănțuirea unor reacții ale hipotalamusului ce influențează mai departe și sistemul imunitar. În plus, mesele târzii pot afecta calitatea somnului și ritmul circadian.
“Ritmurile circadiane sunt importante pentru a ajuta ficatul să anticipeze cererile organismului pe tot parcursul zilei, cum ar fi stocarea energiei după mese și eliberarea acesteia atunci când dormim.”
explică Felix Naef, profesor de biologie cantitativă la Institutul Federal Elvețian de Tehnologie din Lausanne.
Pentru ficat, unele dintre “obiceiurile” Crăciunului nu sunt tocmai... digerabile. Atunci când resimţim simptomatologia neplăcută a unei indigestii sau când nivelul energetic este tot mai scăzut spre finalul vacanţei, este posibil ca “ceasul ficatului” (specialiștii sugerează că ficatul ar avea propriul său ceas / ritm) să fie “desicronizat”... Deci funcţiile metabolice sunt influenţate și ele, pentru ca cercul vicios să fie închis cu o dereglare a ritmului circadian, pentru care, schimbarea orelor de masă și mai ales de somn poate echivala cu schimbarea de fus orar (pe care o presupune o călătorie).
Acest “decalaj de fus orar”, despre care vorbește și Rubin Naiman, specialist în somn si profesor asistent de medicină clinică la Universitatea din Arizona, Centrul de Medicină Integrativă, presupune o „pierdere pe care va trebui s-o plătim”...
Nimeni nu-și dorește să-și înceapă anul cu „datorii”, deci cel mai important este ne asigurăm că ne bucurăm de zilele de vacanţă în armonie cu noi înșine, astfel încât organismul nostru să primească hrana, odihna și mișcarea de care are nevoie pentru a-și încărca bateriile și a-și relua ritmul cotidian fără probleme.
Chiar dacă prelungim unele nopţi la petreceri printre prieteni, mai mult de două ore nu ar trebui “să furăm” din programul nostru de somn – fiind recomandate câteva zile de recuperare înainte de a relua munca – timp în care să ne “plătim” datoria de somn acumulată.
Menţinerea ritmului circadian echilibrat cu un program regulat de somn și de masă este foarte importantă pentru o vacanţă odihnitoare.
Acest lucru trebuie să se întâmple fără a influenţa programul normal de somn. Deci nu este o idee bună să prelungim dimineţile, pentru că va fi dificil ulterior să revenim la stilul matinal. Iar să mergem mai devreme la culcare cu o oră sau două poate fi util pentru a recupera o parte din somnul pierdut, însă perpetuarea obiceiului pe parcursul vacanţei iarăși ne poate deregla ritmul circadian, riscând să devenim mai somnoroși seara (mai ales în contextul în care se întunecă devreme) - ceea ce nu ne dorim în “zilelele lucrătoare”...
După câteva petreceri înghesuite între Crăciun și Revelion, suntem obligaţi să ne trezim proaspeţi pentru un nou an, deci orele pierdute trebuie recuperate pe parcursul vacanţei.
Un pui de somn de la 15 la maxim 90 de minute în zilele de vacanţă poate ajuta la recuperarea “somnului pierdut” fără a influenţa sau afecta igiena somnului și ritmului circadian.

Un pui de somn de face minuni ziua, dar este important să nu ne culcăm imediat după ce mâncăm (nu este prea confortabil să dormi cu mâncare în stomac - când te vei trezi, ea tot acolo va fi....).