Primăvara,
de la extaz
la agonie
A venit primăvara! A mai fost frig, au mai albit puţin vârfurile munţilor, ne-a mai și bătut puţin văntul, dar a venit. Și a adus soarele în peisaj, temperaturile prietenoase, norișorii pufoși, parfumul florilor, câtencele păsărilor întoarse acasă, culorile vibrante, optimismul, starea generală de bine și pofta de viaţă.
Dar de ce se trezesc unii morocănoși în astfel de dimineţi și de ce continuă să fie iritaţi de-a lungul zilelor? De ce se plâng ba că nu se pot concentra, ba că sunt prea lenţi și greu de urnit, ba că că sunt ameţiţi, ba că oricum nimic nu e în regulă? Cum să te simţi așa când afară e cum e?
Deși pare că astfel de persoane pur și simplu refuză să se simtă bine, adevărul este că poate chiar vor, dar orice ar face, nu pot. Sunt astenici, iar starea poate dura de la câteva zile până la câteva săptămâni. În cazul celor mai sperioși de fel sau care duc o viaţă sedentară, astenia poate dura mai mult. Pentru a putea da sens acestor simptome, trebuie să înţelegem ce anume provoacă astenia de primăvară, această tulburare fizică și psihică dintre anotimpuri.
Astenia de primăvară poate fi interpretată ca ieșirea din hibernare.
Corpul este slăbit în urma iernii, iar primăvara, cu toate schimbările ei, este pur și simplu prea solicitantă ca să îi facem faţă. Așadar, astenia este doar o tulburarea de adaptare a organismului la schimbările naturii.
Creșterea luminozităţii și a temperaturilor are un impact foarte puternic asupra noastră, tranziţia dintre anotimpuri fiind stresantă pentru organism.
În timpul iernii, corpul are metodele proprii prin care se protejează împotriva temperaturilor mici și a luminozităţii scăzute prin ajustarea metabolismului și a echilibrului hormonal.
Vasele sangvine se contractă iar porii se micșorează pentru a reduce emisiile de căldură și pentru a menţine temperatura corpului constantă. Asta se traduce prin creșterea fluxului sangvin către ficat și mai mult oxigen și flux sangvin către creier.

Atunci când vine vremea caldă a primăverii, vasele de sânge se dilată, scade presiunea sangvină, crește fluxul sangvin către piele iar la creier ajunge mai puţin oxigen și sânge.

Rezervele de serotonină‚ "hormonul fericirii", a cărei producţie depinde de lumina zilei, sunt secate în timpul iernii, ceea ce lasă loc pentru melatonină, "hormonul somnului".

Atunci când zilele devin mai lungi, corpul reajustează nivelurile de hormoni și eliberează endorfine, testosteron și estrogen.

Aceste modificări sunt foarte solicitante pentru organism, drept pentru care acesta se simte epuizat.
Aportul scăzut de vitamine sau minerale pe parcursul sezonului rece duce la epuizarea celulelor.
Odată cu venirea sezonului cald, celulele organismului încep să consume mai multă energie decât produc.

Suntem mai activi, chiar mai agitaţi, iar schimbările prin care trecem necesită un plus de energie.

Metabolismul mai activ din timpul primăverii necesită mai mult oxigen, ceea ce rezultă în mai puţin oxigen către creier, motiv pentru care acesta este "încetinit".
Stilul de viaţă influenţează apariţia asteniei de primăvară
Lipsa exerciţiilor fizice, împreună cu un regim alimentar nesănătos și un stil de viaţă dezechilibrat favorizează instalarea asteniei de primăvară.

Spre liniștea noastră, astenia este doar o tulburare, nu o boală. Cu toate că este doar o tulburare, este totuși una serioasă, care poate fi însoţită de o depresie ușoară, fapt care i-ar putea ajuta pe alţi cititori să îi înţeleagă mai bine pe cei care suferă în această perioadă.
Cel mai important este că astenia poate fi ușor prevenită și combătută, cheia fiind un stil de viaţă echilibrat, cel puţin în această perioadă.
ALIMENTAŢIE
Poate că starea aceasta ciudată te-a ţinut în casă ceva vreme, așa că îţi sugerăm o vizită până în piaţă unde ai să fii surprins de diversitatea fructelor și legumelor proaspete. Acestea cresc rezistenţa organismului, în special cele cu un conținut bogat în vitaminele A, C și vitaminele din grupa B.
HIDRATARE
Nu uita să te hidratezi! Poate te-ai plictisit de reclamele cu "minim 2 litri de apă pe zi" și preferi sucurile, dar apa rămâne cea mai bună metodă de hidratare. Dacă vrei să te păcălești să bei apă și nu suc, stoarce puţină lămâie în apă. În felul acesta te hidratezi și te alegi și cu puţină vitamina C. Două dintr-o lovitură. Chiar trei, dacă pui la socoteală și faptul că apa poate combate durerile de cap.
MIȘCARE
Petrece cât mai mult timp în aer liber, sub soare, și nu evita exerciţiile fizice, acestea reprezintă două modalități excelente de a lupta cu astenia de primăvară. Împreună, ele îmbunătăţesc starea fizică și stimulează creierul nu doar prin creşterea fluxului de sânge oxigenat, ci și prin stimularea producerii de serotonină și endorfine - substanţe care generează o stare psihică de bine. Astfel, organismul se adaptează mult mai repede și mai ușor noului anotimp.
ODIHNĂ
Odihna este foarte importantă. Ajută organismul să se refacă mai repede și să treacă peste perioada de astenie. În plus, când ești odihnit, iei cele mai bune decizii.
MUZICĂ ȘI DANS
Ascultă muzica ta preferată. Dar alege melodiile energice, care induc o stare de fericire, iar dacă nici asta nu te scoate din starea de apatie, atunci încearcă să asculţi melodiile cărora le știi versurile și cântă! Cântă tare!
Acum că te-ai auzit cântând, cu siguranţă o să ai un zâmbet pe faţă, chiar dacă ţi se pare mai mult amuzant decât melodios.
RĂBDARE
Uneori, simptomele rămân mai mult timp după trecerea asteniei, care poate lăsa în urmă o stare de melancolie sau de tristețe, însoțită și de iritabilitate, de anxietate, pierderea interesului pentru activitățile care îți fac plăcere, inclusiv o scădere puternică a libidoului.
Astenia nu-i afectează doar pe cei "slabi", iar primăvara nu este singura care aduce această stare ciudată.
Chiar și cei mai puternici, cei mai antrenaţi să facă faţă celor mai „nepământene” experienţe se lovesc de ea. Un raport NASA spune că cea mai mare provocare a astronauţilor este astenia pe care o dezvoltă în timpul misiunilor spaţiale. De altfel, această tulburare pare a fi cea mai mare ameninţare pentru buna desfășurare a zborurilor și chiar pentru viaţa călătorilor - care pot resimţi oboseală, iritabilitate și dereglări ale atenţiei sau memoriei.