Aaah, dulcele somn!

Ne întindem seara în pat și închidem ochii, fiind convinși că dimineața următoare vom avea bateriile încărcate și mintea mai clară. Însă asta nu se întâmplă mereu și uneori ne trezim anchilozați și mai obosiți decât eram seara. Iar o explicație pentru calitatea deficitară a somnului s-ar putea găsi în poziția corpului din timpul nopții!
Desigur, felul în care ne trezim și calitatea somnului depind de o gamă variată de factori. Dar postura de somn este deosebit de importantă deoarece, atunci când este incorectă, poate conduce la oboseală pronunțată, dureri musculare, sau chiar la declanșarea refluxului gastroesofagian. Ca să nu mai menționăm de clasicele efecte negative, precum stârnirea sforăiezaurilor sau trezirea cu pieptănături mai...deosebite!
De aceea, este indicat să luăm în considerare plusurile și minusurile fiecărei posibilități și să încercăm pozițiile de somn potrivite nouă. Sau, pe unele, chiar să le evităm complet!
Pe spate
Deși nu este preferata tuturor, această poziție este cel mai des recomandată deoarece prezintă multe avantaje: coloana vertebrală își menține ușor poziția neutră, ceea ce elimină multe dintre durerile și blocajele musculare matinale; ajută la combaterea refluxului gastroesofagian ( capul fiind mai elevat decât esofagul); și poate împiedica apariția ridurilor deoarece nu se presează tenul.
Deși poziția este benefică din multe puncte de vedere, trebuie reținut faptul că aceasta favorizează apneea în somn și sforăielile zgomotoase!
Pe o parte
A doua pe lista recomandărilor, poziția laterală, cu coloana și memebrele drepte, vine și cu bune și cu rele. Cu toate că previne durerile de spate și de gât și este recomandată doamnelor însărcinate, această poziție poate provoca dificultăți pentru cei ce suferă de reflux gastroesofagian. În cazul acestora, dormitul pe partea dreaptă mărește riscul manifestărilor neplăcute, în timp ce dormitul pe partea stângă reduce refluxul acid.
Deși reduce riscul apneei în somn, deoarece căile respiratorii se mențin deschise, dormitul pe o parte crește riscul apariției ridurilor, fața fiind mereu presată pe pernă.
Poziția de fetus
Preferată de majoritatea persoanelor, această poziție pare cea mai comodă. Însă nu pentru mult timp. Pe timpul nopții, curbarea excesivă a coloanei, precum și tensionarea ligamentelor, poate conduce la dureri musculare, articulare, și ale spatelui. Iar ridurile sunt în continuare o amenințare, deoarece toată greutatea capului se odihnește pe față, presând pielea. În plus, contorsionarea accentuată poate conduce la restricționarea respirației.
În curbură minimă se elimină greutatea de pe abdomen, fiind ideală pentru însărcinate, și se previne sforăitul. În alt fel, această poziție este predispusă durerilor și apneei, și duce la o trezire amorțită.
Pe abdomen
De departe cea mai puțin avantajoasă poziție, dormitul pe abdomen prezintă cele mai multe probleme. Deoarece se pune presiune pe coloană, pe articulații și pe mușchi, este foarte probabil ca trezirea să fie una dureroasă, dacă nu chiar înțepenită. În plus, presiunea încurajează și ridurile.
Dormitul pe abdomen este util în cazul sforăitului doar dacă se poate ține capul cu fața în jos, menținând căile respiratorii deschise. În rest, acesta se pare că provoacă mai mult neplăceri și deseori este interzisă.
Sunt puțini cei care găsesc poziția corectă de somn în primele secunde de când ating perna. Majoritatea persoanelor petrec în jur de 5-10 minute aranjând perna și plapuma, trăgând de pijamaua încrețită la spate, și încercând tot felul de scheme și mișcări ale corpului. În plus, poziția de somn preferată nu este neapărat și cea potrivită și uneori este greu să ne dăm seama unde greșim. Apoi, în timpul nopții, ne mutăm și ne învârtim de mai multe ori, așadar tot riscăm să dormim în cele mai inoportune poziții.
Cu toate că multe dintre evenimentele din timpul somnului nu pot fi controlate, putem totuși să oferim un start cât mai avantajos somnului de calitate! Trebuie doar să alegem varianta cea mai potrivită.
Credit foto: kelly (via Flickr)