O cursă cu avionul poate că nu inspiră, la prima vedere, un somn ușor. Dar, cu puțin ajutor, putem ajunge la destinație odihniți și gata de acțiune!
În timp ce unii sforăie de zor, legănați de turbulențele zborului, alții se foiesc în scaun și nu găsesc nicio poziție ce le-ar permite să-și închidă, liniștiti, pleoapele. Aceștia de la urmă sunt ușor de recunoscut prin aeroport, după mișcările greoaie și nervozitatea aferentă oboselii. Cu cât devin mai accesibile zborurile către țărmuri îndepărtate, cu atât mai presantă devine problema somnului în avion. Și, cum masca pentru somn și dopurile de urechi se dovedesc a fi insuficiente uneori în fața condițiilor generale din avion, am strâns câteva soluții ingenioase pentru chemarea viselor și a zzZZZzzz-urilor. Ca să începem vacanța proaspeți și cu mai multă voie bună!
Alegerea locului în avion
Dacă ești hotărât să te odihnești în zbor (sau vrei să îți calmezi emoțiile), un loc la geam oferă atât o priveliște plăcută, cât și un spațiu protejat, pentru că nu ai cui să îi faci loc să treacă. În funcție de preferințele de somn ale fiecăruia, se alege partea stângă sau dreaptă. Iar cine vrea să se răsfețe poate alege un loc la clasa I, unde scaunele se întind aproape complet - în funcție de avion, ispitind somnul să vină mai repede.
Pentru verificarea condițiilor locului (cu spătar rabatabil, cu mai mult loc la picioare, etc), există SeatGURU - un website cu o hartă a avioanelor.
Un alt sfat este alegerea unui loc mai departe de toalete (datorită vânzolelii dese) sau de intrarea avionului (acolo stau de obicei copii, care pot face gălăgie și pot deranja).
Alegerea pernei
Oricât de dragă e perna de acasă, nu putem să o luăm cu noi. Dar există alte variante, aproape la fel de bune.
Prima, și cea mai la îndemână, este perna gonflabilă pentru gât - cea în formă de „U”. Folosită cu deschizătura către față, aceasta susține capul. Dar, având în vedere zgâlțâiala avionului, este posibil să alunece capul spre față, oferind o trezire bruscă și neplăcută. De aceea unii preferă să o folosească cu partea deschisa spre spate, prevenind clătinarea capului.

Perna în formă de „U” are avantajul că se poate învârti, în funcție de preferințe fiecăruia, și se poate transporta foarte ușor, într-un buzunar.
Iar pentru cei cu un somn mai pretențios, există o gamă largă de perne gonflabile pentru călătorie.
Printre care și Ostrichpillow, un adevărat salvator pentru iubitorii de somn, oriunde și oricând!
Atenție la coloană!
Dacă alegem să ne proptim de scaunul din față, este foarte posibil să ne trezim cu dureri de spate, iar poziția la verticală contribuie la apariția durerilor lombare. Folosind acea tăviță pe post de pernă, putem să fim deranjați de mișcările celui din față, riscăm să sforăim și să forțăm mușchii spatelui și ai gâtului. De aceea, pentru a diminua presiunea vertebrelor și a mușchilor, cel mai bine este să rabatăm cât mai mult scaunul.
Conform cercetărilor de la British Chiropractic Association, cea mai mică presiune asupra coloanei vertebrale este la 135 de grade (citează The Telegraph). Iar pentru a susține curbura naturală și evitarea durerilor lombare, putem folosi o pernă sau o pătură la spate.
Și să alegem hainele cu grijă!
Cu cât este zborul mai lung, cu atât devin mai neplăcute hainele strâmte. Împreună cu poziția nemișcată pe timp îndelungat, se favorizează apariția trombozei venoase profunde. Aceasta reprezintă prezența unui tromb (cheag de sânge) la nivelul sistemului venos profund, cel mai adesea la nivelul membrelor inferioare. De aceea, în zborurile lungi, se recomandă haine cât mai comode și exerciții de mișcare (pași, genuflexiuni, ridicarea picioarelor, etc). Iar dacă vrem să dormim, putem folosi o pereche de șosete de compresie.
O recomandare este folosirea șosetelor de compresie, deoarece îmbunătățesc circulația sanguină la nivelul membrelor.
Sau putem, pur și simplu, să luăm o șapcă sau o pereche de ochelari.
Este important să evităm luminile puternice, în special cele ale monitoarelor, deoarece acestea opresc apariția somnului. Iar o șapcă trasă pe ochi, sau o pereche de ochelari, creează un mediu mai plăcut.
Iar dacă niciun truc nu funcționează, sau preferăm calea mai scurtă și mai sigură, putem apela cu încredere la suplimentele naturale cu melatonină sau valeriană, precum NERVOCALMIN® somn uşor cu Valeriană.
Cam toată lumea se luptă cu spațiul minuscul din avion, unde nu pare să fie destul loc nici pentru corp și nici pentru vise. Dar, cu ajutorul acestor idei, sperăm să vă bucurați de cât mai multe zboruri odihnitoare. Și să plutiți, spre somn, mai liniștiți!