Odată cu venirea nămeților, lumea începe să se agite. Unii caută să plece în locuri mai călduroase sau se retrag în bârlogul lor. Însă cei mai mulți se grăbesc să ajungă pe pârtiile de schi. Zăpada este o invitație la distracție pentru admiratorii sporturilor de iarnă. Și pentru oricine își dorește un stil de viață sănătos, mai puțin stres, mai puțină anxietate și un plus de fericire.
Sănătatea merge mână în mână cu mișcarea. Iar mișcarea antrenează fericirea, fără să țină cont de sezon!
Am început din vară o serie de articole despre cum mișcarea antrenează fericirea, fiind benefică atât pentru starea fizică cât și cea psihică. Însă temperaturile scăzute din iarnă ne pot descuraja și astfel tindem să hibernăm. Ceea ce poate avea multiple efecte negative, de la creșterea în greutate și până la tulburări afective sezoniere. Dar sporturile de iarnă reprezintă un prilej ideal pentru a ne menține în formă întregul organism. Și de fiecare dată avem parte de momente care ne aduc zâmbetul pe buze.
În plus, avem multe motive
să ne bucurăm de sporturile de iarnă:
Mai mult soare, mai multă fericire
Razele soarelui sunt foarte importante pentru noi, dar frigul ne poate ține în casă. O stare asemănătoare hibernării, împreună cu deficitul luminos din perioada iernii, poate crea dezechilibre hormonale complexe, ceea ce antrenează inclusiv tulburări afective. De aceea trebuie să profităm de fiecare ocazie și să ieșim afară.
Pârtiile sunt tocmai bune pentru a ne lua porția de soare. Zăpada reflectă până la 80% din razele UV, deci trebuie să nu uităm să folosim creme și ochelari de soare.
Iarna aerul pare mai curat, mai proaspăt. Mai puțin în oraș, unde toate noxele emise sunt vizibile sub forma unor aburi, care par să nu se ridice. Iar asta se întâmplă atunci când are loc inversiunea termică. Acesta este un fenomen fizic meteorologic prin care un strat de aer rece se acumulează sub un strat de aer cald și astfel are loc o acumulare a poluanților. Stratul de inversiune termică acționează ca un capac ce împiedică dispersia și transportul poluanților, iar noi simțim că nu putem respira. Dar odată cu creșterea altitudinii, putem să respirăm aer curat.
Aerul de munte poate fi benefic pentru cei care suferă de alergii, astm bronșic sau tot felul de dificultăți de respirație din cauza poluării.
Caloriile se topesc
Oricât de tare încercăm să fim cumpătați, mesele de sărbători sunt mult prea apetisante și ne este greu să le refuzăm. Iar acum, deși sărbătorile se îndepărtează, greutatea tot crește.
Iarna avem avantajul de a arde până la 500 de calorii pe oră! Cam atât consumă sportivii de iarnă, în timp ce se distrează.
Socializarea e în floare
Evitând vremea rece, ajungem să ne evităm și prietenii. Însă o tură la munte poate fi un prilej excelent de a ne bucura de compania acestora. În plus, putem să ne facem și mai mulți prieteni pe pârtiile de schi.
Toate aceste experiențe ne îmbogățesc și ne colorează viața.

Odată ajunși la munte, putem să ne găsim într-o dilemă. Ce să facem?
Avem multe opțiuni, de la o plimbare relaxantă prin pădure și până la coborâri pline de adrenalină. Echipamentul îl putem închiria rapid, sunt centre în fiecare stațiune. Orice activitate alegem, cu siguranță ne vom distra. Dar fiecare opțiune este deosebită, având beneficii diverse.
Rachetele de zăpadă ne transformă în exploratori
Vă vorbeam într-un alt articol despre beneficiile mersului pe jos. Iar acestea sunt valabile inclusiv iarna, cu ajutorul rachetelor de zăpadă. Având un ajutor în cucerirea nămeților, ne putem bucura de un plus de aventură și peisaje nebănuit de frumoase.
Schiurile încurajează echilibrul și flexibilitatea
Schiatul este probabil unul dintre cele mai emblematice sporturi de iarnă. Acesta asigură dezvoltarea armonioasă a trupului și mărește capacitatea plămânilor. Iar nivelul de efort depus depinde în totalitate de preferințele noastre. Putem să mergem cât de repede sau de încet vrem, pe pante line sau mai abrupte. În plus, este foarte distractiv de învățat.

Schiul fond ne antrenează anduranța
Cu ajutorul călcâiului mobil, avem parte de unul dintre cele mai bune antrenamente corporale. Se pun în mișcare toate grupele musculare majore și reprezintă un antrenament excelent și pentru sistemul cardiovascular. În plus, este o metodă eficientă de a ne crește imunitatea și de a ne scutura de stările depresive.
Pe snowboard ne testăm agilitatea și prindem gustul adrenalinei
Flexibilitatea și agilitatea sunt exersate intens, iar controlul plăcii ține de finețea mișcărilor. Acest tip de sport se învață cel mai ușor, dar asta nu înseamnă că se și avansează la fel de repede. Putem să prindem viteze mari, să facem tot felul de scheme și sărituri. Toate acestea necesită timp și antrenament. Însă fiecare moment pe placă ne oferă senzația de plutire și ne deconectează complet de la orice problemă sau supărare.
Indiferent de activitate, ne bucurăm de sentimentul de libertate.
Unul dintre cele mai importante atuuri ale sporturilor de iarnă îl reprezintă libertatea. Avem munți întregi pe care putem colinda, dacă ne permite nivelul și dacă ne plictisim de pârtii. În plus, avem numeroase activități din care să alegem.
Atunci când suntem pe munte, nu mai avem timp să ne gândim la muncă sau la alte probleme apăsătoare.
Ochii se bucură de peisaje superbe, corpul se revigorează iar mintea noastră se relaxează și se destinde. La sfârșitul zilei, după o porție copioasă de mișcare, somnul vine mai ușor și ne odihnim liniștiți. Iar cu bateriile încărcate, putem să ne păstrăm cumpătul mult mai ușor.
Chiar și o singură zi petrecută pe pârtie ne poate reda vigoarea.
Voi ce activitate preferați?
Sursa poze: Pixabay, Pintrest (via Cheyenne Molt) și Flickr (via John Lemieux, U.S. Department of Agriculture, m.prinke, Heikki Rauhala, Florian Forster)