În varianta noastră irascibilă, mai pripită, dar și mai puțin inteligentă sau înțelegătoare.
Uneori, după o singură noapte de nesomn, avem tendința să ne pierdem cumpătul foarte repede și fără prea multe motive. Sau pur și simplu avem reacții care ne sunt străine și stranii. Mulți vor spune „sunt doar obosit”. Însă, în timp ce noi acceptăm aceste transformări cu o oarecare resemnare, felul în care oboseala le declanșează a fost un mister. Până de curând.
Cercetătorii de la Universitatea din Tel Aviv au efectuat un studiu pentru a afla, concret, cum și de ce au loc aceste transformări.
Iar aceștia au scos la iveală faptul că lipsa de somn provoacă schimbări asupra abilităților noastre de a ne ajusta emoțiile și de a aloca resurse creierului pentru procesele cognitive.
Noul studiu a identificat mecanismul neurologic responsabil pentru perturbarea emoțiilor și creșterea anxietății, chiar și în urma unei singure nopți nedormite.
Oboseala compromite abilitățile creierului de a regla emoțiile.
În cadrul acestui studiu, 18 adulți au avut de parcurs două teste, fiind supuși unor scanări de imagistică fMRI și electroencefalograme (EEG) pentru a le monitoriza activitatea din creier. Mai întâi au efectuat testele în urma unei nopți dormite, apoi în urma unei nopți nedormite.
Primul test :
identificarea mișcărilor unor puncte deasupra imaginilor.
Însă imaginile folosite au fost special alese pentru a fi emoțional pozitive (o pisică), negative (o imagine neplăcută) sau neutre (o lingură).
În urma unei nopți dormite:
Participanții identificau direcția punctelor de deasupra imaginilor neutre mai repede și mai precis, iar EEG-ul a indicat răspunsuri neurologice diferite pentru distragerile neutre sau emoționale.
În urma unei nopți nedormite:
Participanții au avut performanțe slabe atât în cazul imaginilor neutre cât și celor emoționale. Iar răspunsul electric al creierului, prin măsurătorile EEG, nu a reflectat un răspuns foarte diferit pentru imaginile emoționale.
„Se pare că ne pierdem neutralitatea. Abilitatea creierului de a diferenția ce este important este compromisă. De parcă brusc totul este important” spune Talma Hendler, conducătorul studiului.
Al doilea test:
efectuarea unor sarcini care solicitau atenția, ignorând distragerile imaginilor din fundal.
La fel ca și la primul test, s-au folosit imagini neutre sau emoționale. Însă de data aceasta, cercetătorii au măsurat nivelurile de activitate în diferite părți ale creierului în timp ce participanții efectuau sarcinile cognitive. Iar efectul a fost indicat de către schimbarea de activitate a amigdalei, o regiune a creierului implicată în răspunsul emoțional, secrețiile hormonale și memorie.
În urma unei nopți dormite:
Participanții au fost distrași doar de imaginile încărcate emoțional.
În urma unei nopți nedormite:
Participanții au fost distrași de toate imaginile, fie ele emoționale sau neutre.
„Ne pierdem abilitatea de a sorta informațiile mai mult sau mai puțin importante. Ceea ce poate conduce la influențarea proceselor cognitive, lipsă de judecată, precum și anxietate” completează profesorul Hendler.
Noile descoperiri accentuează rolul vital al somnului pentru menținere în balanță a emoțiilor din viața noastră.
Însă mai sunt numeroase alte studii care au demonstrat efectele negative ale lipsei somnului asupra comportamentului nostru:
Luăm decizii mai riscante și cheltuim mai mulți bani
Un studiu din 2011, publicat în The Journal of Neuroscience, a demonstrat că privarea de somn a evocat schimbarea de strategie în cazul deciziilor economice riscante. Astfel, accentul este mutat de la protecția împotriva pierderilor, la creșterea câștigurilor.
Avem memoriile distorsionate și gândurile împleticite
Așa cum vă spuneam și în acest articol , somnul are un rol foarte important în consolidarea și procesarea memoriei pe termen lung. Însă lipsa somnului provoacă întreruperea conexiunilor din creier iar astfel există foarte multe șanse ca memoria să ne joace feste. În plus, deficitul cognitiv duce la mai puțină creativitate și o gândire mai puțin flexibilă. Ceea ce poate afecta inclusiv performațele de la locul de muncă.
Suntem cu mintea în ceață
Un alt studiu, din 2010, a cercetat consecințele privării de somn. Iar printre acestea, s-a descoperit deteriorarea viziunii și a percepției, reducerea concentrării și a performanței și o predispoziție către erori. Conform raportului, oboseala moderată afectează îndeplinirea sarcinii într-o măsură comparabilă cu cea cauzată de intoxicație cu alcool la nivelul de 0,10% concentrația de alcool din sânge. Ceea ce susține ideea că nu este niciodată bine să conducem atunci când suntem obosiți.
Cearta este probabilă
Împreună cu deficitul de atenție și de vigilență, lipsa somnului este corelată cu o creștere a iritabilității și a volatilității emotive. În fața stimulilor negativi, reacțiile au fost mult mai puternice, fapt ce s-a observat și prin studiu publicat în PLOS ONE în 2013.
În concluzie:
Nu lăsa oboseala să te schimbe.
Desigur, cu toții mai facem o noapte albă când se ivește o ocazie specială. Dar și aceste evenimente, deși sunt rare, sunt foarte costisitoare. Iar noi le plătim cu răbdarea, sănătatea și integritatea noastră psihică. Ca să nu mai menționăm și efectele negative asupra corpului: cearcăne, lipsă de vitalitate, creștere în greutate, riscuri cardiovasculare etc. Oricât de mult ne place să petrecem nopțile cu prietenii, la televizor sau cu o carte savuroasă, somnul este mai important. Fără el, nu mai putem să fim noi în totalitate.
Cum/cine vrei tu să fii mâine depinde în mare parte de orele de somn, dar și de calitatea somnului!
Credit poze: Pixabay și Flickr via Quinn Dombrowski și Zach Dischner.