Înainte să te pui la volan, ai grijă...
Ți-ai planificat ruta, ai luat toate bagajele, ai controlat oglinzile, benzina și presiunea la roți? Dacă ai făcut acestea, ești aproape gata de drum. Mai trebuie doar să verifici dacă și cât de obosit ești!
Fiecare șofer are „ritualul” său de pregătire, în special când urmează un drum mai lung (și în special dacă conduce noaptea). Însă numărul tot mai mare al mașinilor, lipsa experienței, condițiile de drum nefavorabile precum și „moda” puținelor ore de somn, ne îndeamnă să fim și mai atenți la siguranța rutieră. Iar primul pericol, adesea cel mai ignorat și cel mai greu de depistat, este oboseala.
Cauza principală a accidentelor rutiere grave, oboseala se manifestă în mai multe etape.
În primă fază, se instalează neatenția. După care încep să fie afectate abilitățile cognitive, ochii ne joacă feste și timpul de reacție scade - unele studii arătând că oboseala la volan este la fel de gravă precum condusul sub influența alcoolului (și cei de la MythBusters au testat teoria). Apoi, după ce oboseala trece de un anumit prag, organismul cedează, existând astfel riscul real de adormire.
Microsomnul:
cât ai clipi!
Atât la propriu, cât și la figurat! Acest episod durează doar 5-10 secunde și deseori este urmat de un șoc la trezire. Atunci creierul este „depășit” de situație și au loc reacții involuntare, precum bruscarea volanului sau a frânei, ceea ce duce la destabilizarea și pierderea controlului mașinii.


Efectele oboselii la volan reprezintă un pericol pentru toți participanții la trafic. Iar amenințarea acelui subit (și subtil) episod de somn amintește cât de important este să putem depista (și combate) din timp oboseala.
În primul rând, trebuie să ținem cont de faptul că „noi nu mai realizăm cât suntem de obosiți”.
Tindem să ne supraestimăm abilitățile. Atât cele de șofer, cât și cele cognitive.
Așa cum scriu și cei de la Psychology Today, ne este tot mai greu să estimăm nivelul de oboseală. Fie avem prea multă încredere în noi, ignorăm datoria de somn sau ne-am obișnuit cu o perpetuă stare de oboseală. Iar lucrurile se complică deoarece nu știm să prevedem câți kilometri putem conduce, până când oboseala începe să își facă de cap (de aceea există regula generală de 15 minute de pauză după 2 ore de condus). Și nici nu s-a inventat încă un test pentru oboseală (precum un etilotest) sau un „indicator” al nivelului de energie. Dar, între timp, putem învăța să recunoaștem semnalele corpului nostru!
Când oboseala apare, corpul ne trimite semnale de alarmă. Trebuie doar să ținem cont de ele!
Căscatul frecvent
Acest gest, comun șoferilor obosiți, are rolul de a altera temperatura corpului. Prin inhalarea aerului rece, creierul se „răcorește”și scade suprasolicitarea. Iar căscatul frecvent, deși nu se „simte” oboseala, este un semn clar că e nevoie de pauză.
Plictiseala (sau când mintea e haihuie)
Drumul lung este tare plictisitor. Ca să se mențină alert, creierul apelează la diverse alte distracții. Fie e atras de mediul înconjurător, concentrându-se la peisaj sau caută ceva pe telefon, sau se retrage în amintiri, acesta uită partea cu volanul, condusul devenind secundar. Astfel, un semn distinct al oboselii este nevoia de ceva nou. Sau, mai bine zis, când ne atrage orice e sclipitor, e clar că trebuie să lăsăm volanul în pace, măcar pentru un timp.
Clipitul des sau greoi
Chiar și ochii obosesc și au nevoie să se revigoreze. Fiind „lipiți” de drum, loviți de farurile mașinilor sau forțați de condusul noaptea, focalizarea imaginii devine mai dificilă, solicitând și mai mult creierul. Astfel, puterea de concentrare se consumă mai repede, iar oboseala crește, ceea ce îi îndeamnă pe ochi să se închidă de tot. De aceea, atunci când încep să fie deranjați ochii, e nevoie de pauză.
Pauza de gândire
Probabil unul dintre cele mai distincte semne de oboseală este pauza de gândire. De exemplu, atunci când nu se mai înregistrează ultima parte a drumului, deși s-au parcurs mai mulți (kilo)metri, când alunecăm pe altă bandă sau ratăm ieșirea. Acestea nu sunt „doar scăpări”, ci alarme urgente că oboseala e prea mare.
Realitatea distorsionată
Când organismul se află pe punctul de a ceda în fața somnului, la granița cu realitatea se pot întâlni halucinațiile (hipnogogice). Acestea sunt practic frânturi de vise, desprinse din realitatea imediată. Iar dacă imaginea sau sunetul încep să fie distorsionate, înseamnă că urmează să adormim!


Atunci când suntem obosiți, riscăm să pierdem controlul. O singură clipită de neatenție este suficientă. Dar, dacă ținem cont de semnalele de alarmă și respectăm un program de somn ne putem îndepărta de riscurile oboselii la volan. Iar înainte să te pui la drum, întreabă-te cât de bine ai dormit în ultima vreme. Și nu uita să verifici și nivelul de energie!
Atenționare: înainte sau în timpul condusului, utilizarea suplimentului NERVOCALMIN® relaxare nu este recomandată deoarece poate fi afectată capacitatea de a conduce vehicule sau de a folosi utilaje - așa cum este menționat și în prospectul disponibil pe pagina de web! Iar NERVOCALMIN® Somn Uşor cu Valeriană nu este recomandat înainte de activităţi ce necesită atenţie sau concentrare (mai multe detalii găsiți în prospect sau pe website).