Dacă citești acest articol noaptea sau când te pregătești de somn, atunci mai bine închizi acum calculatorul sau telefonul și continui mâine. Pentru că aceste dispozitive, mai precis lumina monitoarelor lor, te pot împiedica să adormi!
Cu greu ne dezlipim de televizor atunci când mergem la culcare. Și îndrăgim dispozitivele atât de mult încât le luăm cu noi în pat. Însă ochii noștri, deși sunt obișnuiți cu lumina artificială, sunt foarte sensibili la cea a ecranelor. Și asta datorită unor celule speciale aflate în ochii noștri.
Celulele ganglionare
retiniene intrinsec fotosensibile
Descrise prima dată în 1998, aceste celule din retină colectează informații despre lumină, la fel ca și conurile sau bastonașele, și sunt conectate la diverse structuri cerebrale. Iar cel mai remarcabil lucru este că acestea nu transmit informațiile la sistemul vizual, ci la nucleul suprachiasmatic. Adică la ceasul intern al creierului, care influențează ritmurile de somn-veghe.
Lumina naturală și cea puternică ne poate ajuta să fim alerți, să reacționăm rapid sau să ne îmbunătățim memoria. Însă tot lumina, în special cea albastră emisă de ecranele telefoanelor, ne poate împiedica să adormim sau ne tulbură somnul. Un studiu recent a arătat că celulelor ganglionare retiniene, care sunt foarte sensibile la lumina albastră, influențează activitatea nucleului suprachiasmatic. Iar acesta, la rândul său, modifică secreția de melatonină, un hormon ce induce somnul.
Lumina albastră a ecranelor este receptată de celulele ganglionare retiniene, care îi transmit semnale creierului, spunându-i să ne țină alerți. Și astfel nu mai reușim să adormim!
Pe termen scurt, lumina oprește apariția somnului. Însă pe termen lung, expunerile repetate în timpul nopții pot avea repercursiuni mai grave. De exemplu, se poate favoriza apariția tulburărilor de somn, a depresiei sau chiar a afecțiunilor cardiovasculare.
Modificarea / alterarea repetată a secreției de melatonină și a ritmului de somn-veghe poate avea multiple efecte negative. De la scăderea atenției și a concentrației, la mai multă oboseală, probleme cu memoria sau, în cazurile mai grave, se poate ajunge char la dezechilibrarea sistemului imunitar.
Igiena somnului este foarte importantă pentru funcționarea corectă a întregului organism. De aceea este nevoie să se evite luminile deranjante. Iar dacă vă pregătiți pentru somn și nu puteți renunța la ecrane, măcar setați-vă luminozitatea, precum și timpul petrecut în fața lor, la minim!