Creierul este unul dintre cele mai ascuțite instrumente ale omului. Ce faci dacă acesta lucrează împotriva ta?
Imaginația, împreună cu inteligența și creativitatea, formează armele cu care ne croim drumul prin jungla îmbârligată a vieții. Datorită lor, reușim să găsim soluții ingenioase, depășim momentele dificile și ieșim victorioși din luptele zilnice. Dar, uneori, acest arsenal se poate întoarce împotriva noastră. Și ne poate conduce într-o spirală a gândurilor necontenite, fără scăpare la orizont. Doar mori de vânt.
Ruminația
Este impulsiunea de frământare nesfârșită, obositoare, într-o singură direcție tematică.
Când suntem confruntați cu o problemă, sau trecem prin dificultăți, obișnuim să analizăm situația și apoi luăm o decizie corectă. Însă uneori nu găsim opțiunea bună și putem să ne pierdem în universul propriilor gânduri. Iar faptul că nu găsim ieșirea din labirintul lor ne frustrează mai tare, și tot așa. Astfel, această analiză, inițial constructivă, poate să devină obsesivă și distructivă.
Conform unui studiu publicat în jurnalul PLoS ONE, gândirea excesivă asupra aceluiași lucru reprezintă un pericol pentru sănătatea psihică.
Ruminația poate conduce la mai multe problemele.
Cercetătorii de la Universitatea din Liverpool au efectuat un sondaj on-line, care a fost completat de 32.827 de oameni din 172 de țări. Datorită răspunsurilor primite, cercetătorii au putut studia relația dintre cugetarea necontenită și sănătatea mentală. Iar rezultatele au arătat că ruminația constituie un factor premergător pentru depresie și anxietate. Pentru toate grupele de vârstă.
Apoi, în furtuna apăsărilor tenebroase, ruminațiile pot fi capcane periculoase.
Pentru a înțelege mai bine anumite stări, avem nevoie să ne adâncim în ele. Însă această scufundare, deși promite să dezvăluie misterul și cheia către liniște, ne atrage tot mai adânc și mai departe de realitate.
Stările de depresie și anxietate se hrănesc din ruminații.
În primul rând, prin deconectarea de la momentul prezent și mediul înconjurător. Când realitatea trece subtil în plan secund, ne pierdem reperele și uităm ce este cu adevărat important. Iar clipele își pierd sclipirea.
În al doilea rând, prin faptul că ruminațiile reprezintă un obstacol în rezolvarea problemelor. Având nuanțe negative și fiind evocate constant, gândurile se transformă în pedeapsă, și nu în soluție, prelungind și consolidând depresia sau anxietatea.
În plus, ruminația poate afecta negativ și organismul!
Asemenea unui cal de curse, mintea aleargă neîncetat, sărind peste obstacole. Doar că uneori mintea nu știe să se mai oprească. Iar starea continuă de tensiune și angoasa ne afectează în mai multe feluri, așa cum este menționat și în articolul „Luptă, fugi sau păstrează-ți cumpătul”. Prin creșterea tensiunii, se accentuează riscul afecțiunilor cardiovasculare. Apoi nivelul de energie este epuizat mai repede iar somnul își pierde din calitățile sale.
Închiși în noi și cu nervii întinși, nici prietenii nu ne pot susține multă vreme.
Despre oboseală știm deja că ne poate transforma în mici monstruleți și că ne scurtează fitilul. Victimele colaterale nu întârzie să apară, prietenii fiind primii care suferă în urma încastrării noastre. Iar repercursiunile ruminațiilor se pot extinde, afectând inclusiv performanțele cognitive. Apoi nici la birou nu mai avem același randament.
Din punctul acesta, zilele senine își pierd strălucirea. Dar lumea nu trebuie să fie gri!
Așa cum spuneam la începutul articolului, creierul este un instrument foarte ascuțit. Folosit cu iscusință, acesta poate trece prin cele mai dense voaluri și iluzii, lăsând să se vadă lumina de la capătul tunelului. Și poate că uneori avem nevoie să ne reamintim de puterea pe care o avem asupra noastră. În plus, felul în care percepem evenimentele, prisma prin care privim diversele situații, ne influențează starea de spirit și poate modifica, ulterior, cursul lor. Iar ca să putem vedea lucrurile din mai multe perspective, trebuie făcut un pas în spate.
Mai mult, pentru a ne detașa de probleme, este important să luăm efectiv o pauză. Chiar și de la gândurile noastre. Mișcarea, de exemplu, s-a dovedit a fi o metodă excelentă de distragere a atenției. Te descarcă de supărare și te încarcă cu fericire! Sau, dacă nu avem suficientă energie, putem să ne refugiem în cărți, în pasiuni, să călătorim sau să descoperim activități noi.
Important este să acceptăm că unele lucruri, care nu țin de noi, nu se pot schimba. Și să nu uităm că avem mereu puterea să le schimbăm pe cele care țin de noi!