De câte ori ai spus, la nervi, lucruri pe care le regreți sau care nu sunt adevărate? De câte ori ai avut reacții negative, care te-au surprins inclusiv pe tine? De câte ori ți-ai dorit să dai timpul înapoi, să faci lucrurile altfel?
Încă o întrebare: De câte ori ai încercat să numeri până la 10, înainte de a oferi un răspuns?
La supărare și la furie, putem să fim de-a dreptul explozivi. Dar, deși stresul ne poate determina să ne pierdem cumpătul, avem întotdeauna opțiunea de a prelua controlul. Iar fitilul acela, care se apropie rapid de încărcătură, poate fi oprit. În plus, folosind tehnici precum număratul până la 10, putem să ne regăsim cumpătul și să dezamorsăm situațiile tensionate.
Felul în care noi răspundem la stres, efectiv primul gest pe care îl facem, face diferența între pornirea unui scandal sau amortizarea unor tensiuni.
În fiecare zi suntem expuși factorilor declanșatori de stres. Traficul, aglomerația, situațiile încărcate de la birou sau discuțiile de acasă, despre toate acestea spunem că ne întind nervii. Apoi, deja solicitați, un singur eveniment în plus ne poate determina să explodăm.
Știm cu toții ce urmează. Cuvinte necinstite, mai multă supărare și nicio rezolvare. Dar aceasta nu este o regulă fixă! Există și alte variate pe care le putem urma, evitând astfel certurile sau amplificarea tensiunii din anumite momente.
În cazul acceselor de furie, cheia depășirii momentului constă în a oferi un răspuns, nu doar o reacție.
Despre felul în care percepem stresul, și impactul aferent, am mai vorbit și în alt articol. Însă, poate mai important, este felul în care reacționăm la stres. Iar reacțiile, deși tindem să credem că sunt involuntare, pot fi antrenate și educate.
În fiecare moment trebuie să fim conștienți de răspunsurile și de gesturile noastre.
Apelând cu prea mare ușurință la ridicarea vocii sau la gesturi imprudente, aceste comportamente
se pot transformă în reacții automate
pentru momentele tensionate.
Însă, cu puțină atenție, putem să depistăm erorile din sistemul nostru automat. Apoi, aplicând câteva tehnici și prin exercițiu repetat, putem să ștergem din registru răspunsurile nedorite. Astfel, ajungem să avem mai mult control asupra comportamentului nostru, inclusiv în momentele dificile.
Pasul 1: Depistează reacțiile greșite
Analizează retrospectiv toate momentele cheie ale certurilor importante. Cu siguranță că este mult mai ușor să le vezi acum, când apele s-au calmat. Fiecare dintre noi își cunoaște greșelile și dorește să le îndrepte. Iar un prim pas în această direcție este depistarea exactă a reacțiilor negative. Reperându-le, acestea pot fi evitate mai ușor atunci când sângele începe să fiarbă.
Pasul 2: Pune pauză discuțiilor
În controlul acceselor de furie, există două elemente cheie în depășirea momentelor solicitante: timpul și distragerea atenției de la sursa de stres. De aceea este indicat să îți oprești orice pornire, să îți oferi mai mult timp. Pare greu la început, să îți învingi reacțiile și să îți întârzi răspunsul. Însă cu puțin exercițiu, se pot evita exploziile și reacțiile disproporționate. În plus, oprind acțiunea, putem să vedem mai clar situația, se deschid mai multe uși și putem alege mai ușor un răspuns corect. Și există mai multe variante prin care se încurajează și se antrenează autocontrolul.
Numără până la 10
Deși poate să sune copilăresc, număratul până la 10 este o metodă eficientă, folosită des în controlul acceselor de furie. Iar asta deoarece cele două elemente cheie (timpul și distracția) sunt combinate cu succes.
Fă puțină mișcare
Stresul oferă o energie aparte. Ceea ce poate reprezenta un avantaj într-o cursă. Dar atunci când suntem în mijlocul unei discuții, surplusul de energie ar putea să fie canalizat greșit. De aceea este bine să mai consumăm din ea, fie mestecând o gumă, făcând pași prin cameră sau, dacă avem șansa, să ieșim la o plimbare.
Schimbă peisajul
Uneori, nu ne ajută deloc să stăm în fața calculatorului, căutând răspunsul potrivit unui mail stresant. Însă o scurtă pauză în care ne uităm pe geam sau chiar și pe reviste cu poze relaxante, ne poate detensiona.
Pasul 3: Respiră adânc
Atunci când ne agităm, corpul nostru răspunde prin creșterea pulsului și a respirației. Însă, oferind un moment de respiro organismului, acesta ne răsplătește cu relaxarea mușchilor corpului și o mai bună oxigenare a creierului. În plus, exercițiile de respirație sunt benefice inclusiv stărilor emoționale, detensionând stările de nervozitate.
Respirația controlată, împreună cu oprirea stimulilor negativi și numărătoarea până la 10, duc la schimbarea atenției. Relaxați și cu energie mai pozitivă, putem să ne concentrăm la un răspuns și să evităm reacțiile nedorite.
Pasul 4: Răspunde calculat
Probabil că mulți dintre noi cunoaștem efectele răspunsurilor impulsive. Adesea acestea rănesc, jignesc sau pur și simplu nu contribuie la aplanarea situațiilor. Unele chiar înrăutățesc discuțiile și totul se duce de râpă. Iar atunci când suntem nedreptățiți, avem tendința de a răspunde cu aceași monedă. Ceea ce chiar nu ajută la nimic, continuând doar un șir de neplăceri. Însă cei care vor să rupă cercul vicios al furiei, trebuie mai întâi să îți calculeze răspunsul.
În controlul furiei, există trei principii de ghidaj pentru formularea unui răspuns:
Empatie
Empatia este abilitatea de a te pune
în locul celuilalt. Adoptând această poziție, se deschide calea spre compasiune.
Compasiune
Compasiunea este înțelegea emoțională mai adâncă a sursei conflictului. Oferă o mai bună înțelegere a situației per ansamblu.
Asertivitate
Nu este ușoară alegerea unui răspuns care să soluționeze sau să aplaneze situațiile tensionate. Însă, fiind empatici și dând dovadă de compasiune, putem să alegem afirmația sinceră, adevărată și corectă, pentru toți cei implicați.
Atunci când simți că urmează să explodezi, taie fitilul! Schimbă tactica și recapătă-ți cumpătul!
Credit foto: Epic Fireworks via Flickr.