Unele tipuri de insomnie pot fi remediate atunci când cauza subiacentă este tratată, în unele situații ea dispărând de la sine.
În general, tratamentul insomniei se concentrează pe determinarea cauzei în baza căreia este recomandat un tratament farmacologic sau de altă natură.
Insomnia și depresia
Insomnia poate fi cauzată de afecțiuni psihiatrice, cum ar fi depresia. Conflictele psihologice pot face ca somnul să ne viziteze mai rar iar însăși insomnia poate aduce schimbări de dispoziție, schimbări hormonale și fiziologice care pot duce atât la probleme psihiatrice, cât și la insomnie, în același timp.
[simptomele depresiei]
[scăderea energiei]

[sentimentele de tristețe]

[pierderea interesului sau a motivației]

[lipsa de speranță]
Problemele de somn pot reprezenta un simptom al depresiei, iar riscul de insomnie severă este mult mai mare la pacienții cu tulburări depresive majore, studiile arătând faptul că insomnia poate declanșa sau agrava depresia.

Este important de știut că simptomele depresiei (cum ar fi scăderea energiei, pierderea interesului sau a motivației, sentimentele de tristețe sau lipsa de speranță) și insomnia pot fi corelate și se pot agrava reciproc, însă vestea bună este că ambele sunt tratabile indiferent care dintre ele și-a făcut apariția prima dată.
Insomnia și anxietatea
Majoritatea adulților au sau au avut probleme cu somnul deoarece se simt îngrijorați sau nervoși, dar pentru unii, acesta este un model care interferează cu somnul în mod regulat. Simptomele de anxietate care pot duce la insomnie includ:
● Tensiunea psihică
● Preocuparea despre evenimentele trecute
● Îngrijorarea legată de evenimente viitoare
● Senzație de copleșire în fața responsabilităților
● Un sentiment general de suprasolicitare
Nu este greu de înțeles de ce aceste simptome de anxietate generalizată. pot duce la un somn dificil. Anxietatea poate fi asociată cu insomnia inițială (tulburarea de a adormi) sau cu insomnia de mentenanță, care presupune dificultatea de a reveni la somn odată ce ne-am trezit. În ambele cazuri pot apărea gânduri și frământări ce pot continua până la ore înaintate.

Când acest lucru se întâmplă pe parcursul mai multor nopți (timp de mai multe luni), perspectiva de a nu dormi poate atrage după sine sentimente de anxietate, îngrijorare sau panică în fața consecințelor privării de somn. În acest fel anxietatea și insomnia se pot alimenta reciproc și devin un ciclu vicios care ar trebui întrerupt prin tratament.
Factori de risc
Persoanele mai predispuse la insomnie pot fi:
Insomnia poate afecta persoanele de orice vârstă fiind mai frecventă la femei decât la bărbați. Ea poate suprima performanța școlară și de muncă, contribuind la obezitate, anxietate, depresie, iritabilitate, probleme de concentrare și memorie, afectarea sistemului imunitar și un timp redus de reacție.
- persoanele în vârstă
- consumatorii de droguri
- adolescenții sau adulții tineri
- femeile însărcinate
- femeile la menopauză
- cei ce suferă de tulburări psihice
- cei ce călătoresc des, în special prin fusuri orare multiple
- cei care lucrează în schimburi (zi vs. noapte)
Insomnia și stilul de viață
Insomnia poate fi declanșată sau perpetuată de anumite comportamente dar și de obiceiurile de somn. Acestea pot face ca insomnia să fie o problemă persistentă și pot fi factorul ei determinant, fără să existe alte probleme psihiatrice sau medicale. De asemenea, obiceiurile pot agrava insomnia secundară unor alte afecțiuni.
Unele cazuri de insomnie încep cu un episod acut, dar se transformă pe parcurs într-o problemă pe termen lung. De exemplu, dacă o persoană nu poate dormi pentru o noapte sau două după ce a primit veste proastă, în această situație dacă persoana începe să adopte obiceiuri de somn nesănătoase, cum ar fi să se trezească în mijlocul nopții pentru a face alte activități sau consumă alcool înainte de culcare, insomnia poate continua și poate deveni o problemă cronică.
Odată ce acest lucru se întâmplă, gândurile și îngrijorările referitoare la imposibilitatea de a adormi pot deveni accentuate și asociate cu perioada de dinainte de culcare, în timp acest mod de gândire devenind un model.

Acesta este motivul pentru care este important ca în urma diagnosticului de insomnie, acesta să fie întâmpinat cu un tratament, pentru ca aceste obiceiuri să nu fie extinse pe o perioadă nedeterminată. În cazul în care stilul de viață și obiceiurile de somn nesănătoase sunt cauza insomniei, există tehnici cognitiv-comportamentale și de igienă a somnului care pot ameliora insomnia.
Insomnia și alimentația
Anumite substanțe, alimente și obiceiuri alimentare, pot contribui la apariția insomniei.
Alcoolul este un sedativ și provoacă somnolență și relaxare însă va perturba somnul pe parcursul nopții.
Cofeina este un stimulent, majoritatea oamenilor folosind această proprietate a ei dimineața pentru a-i ajuta să înceapă ziua și să se simtă productivi.

Cofeina consumată cu moderație nu este contraindicată pentru majoritatea oamenilor, însă un consum în exces poate provoca insomnie.
Într-un sondaj realizat de National Sleep Foundation în anul 2005 a fost constatat faptul că persoanele care aveau obiceiul de a bea patru sau mai multe cești de cafea sau băuturi cofeinizate zilnic, aveau o probabilitate mult mai mare de a experimenta simptome de insomnie decât cei care nu consumau deloc sau maxim o ceașcă de cafea zilnic.
Cofeina poate rămâne în sistem timp de opt ore, așadar efectele ei sunt de lungă durată. Din acest motiv este indicată evitarea cafelei sau a băuturilor ce conțin cofeină prea aproape de momentul culcării.
Nicotina este, de asemenea, un stimulant și poate provoca insomnie. Fumatul țigărilor sau a produselor din tutun în preajma orei de culcare poate face dificilă relaxarea și poate influența negativ calitatea somnului.
În unele cazuri, insomnia poate fi cauzată de anumiți neurotransmițători de care este strâns legat ciclul de veghe-somn. În aceste situații, în urma unor interacțiuni chimice de la nivel cerebral pot exista interferențe cu somnul. Acestea explică de ce unele persoane care suferă de insomnie
O masă prea consistentă înainte de culcare poate întrerupe somnul, din acest motiv este indicată evitarea mâncărurilor bogate în grăsimi sau prea condimentate pentru că pot provoca arsuri sau reflux gastroesofagian și disconfort abdominal.
timp de mulți ani fără o cauză identificabilă și urmează un program și o igienă riguroasă a somnului sunt biologic predispuse la insomnie.