Când nopțile nu ne invită la somn, iar diminețile nu ne ridică din pat, atunci putem încerca să dormim cu cortul în natură!
Conform unui studiu recent, timpul petrecut în natură și în lumina soarelui ar putea împiedica dereglările de somn, aducând ritmul circadian în sincron cu cel al naturii.
Câteodată, ceasul nostru intern o ia razna! Și sunt multe cauze ce pot duce la dereglarea lui, precum insomnia sau schimbarea fusului orar sau a anotimpurilor. Dar, dacă vrem să ne recâștigăm diminețile, câteva nopți dormite în cort ar putea aduce somnul la orele mai potrivite.
Cum influențează lumina naturală somnul?
Așa cum spuneam și în articolul „Iarna nu hiberna”, lumina naturală este un reper pentru organism, contribuind la reglarea ritmului circadian, a metabolismului și a biochimiei creierului.
Expunerea la aceasta stimulează o cale nervoasă ce pornește de la retina ochiului și ajunge la hipotalamus. Astfel, semnalul ajunge la nucleul suprachiasmatic (NSC), un centru responsabil de controlul ritmului circadian. Folosind aproximativ 20.000 de neuroni, NSC funcționează precum un ceas, declanșând un sistem întreg de activități ce afectează întreg corpul. De exemplu, în fiecare zi - la prima întâlnire a luminii, NSC începe activitatea crescând temperatura corpului și eliberând hormoni precum cortisol. De asemenea, tot NSC influențează și activitatea glandei pineale, care este responsabilă de eliberarea melatoninei (acel hormon ce induce somnul).

În timpul zilei glanda pineală este inactivă, fiind inhibată de lumină. După lăsarea întunericului NSC „activează” glanda, care începe să producă melatonină. Apoi, în timpul nopții nivelul de melatonină din sânge rămâne elevat în jur de 12 ore. Spre dimineață acesta scade, iar în timpul zilei nu mai este detectabil.
Dar glanda pineală, chiar dacă este activă, nu produce melatonină în prezența luminii.
Astfel, fiecare oră petrecută seara citind sau în fața monitoarelor întârzie apariția somnului și favorizează oboseala de a doua zi.
Pentru o dimineață cât mai proaspătă și odihnită - și un program de somn cât mai curat, este recomandat să evităm lumina artificială seara (și să zâmbim soarelui imediat ce ne trezim). Dar, cum trăim în era tehnologiei, e mai greu să ne ascundem de lumina ecranelor. Dimineața ne găsește mai obosiți iar ritmul circadian începe să penduleze, afectând întreg organismul. De fapt, efectele acestei desincronizări sunt mult mai ample decât par.
„Întârzierea ritmului circadian și a programului de somn în societatea modernă sunt asociate cu performanțe și efecte asupra sănătății negative, precum somnolența matinală și accidente, reducerea productivității la muncă și a performanțelor la școală, abuz de substanțe, tulburări de dispoziție, diabet și obezitate” citează EurekAlert pe Kenneth Wright, autorul principal al studiului menționat la început.
Pornind de la aceste constatări, cercetătorii au început explorarea legăturii dintre expunerea la lumina naturală și ritmul circadian. Într-un studiu anterior, cinci oameni au fost trimiși cu cortul, în luna decembrie, timp de 6 zile în care nu au folosit lanterne sau aparate electronice. În timpul excursiei, participanții au fost expuși la o lumină (cea naturală) de 13 ori mai puternică decât cea de acasă. Iar rezultatele au arătat că oamenii mergeau la culcare cu 2,5 ore mai devreme și dormeau cu 2,3 ore în plus. Dar, ținând cont de faptul că lumina de iarnă diferă de cea de vară, cercetătorii au continuat cu un al doilea studiu, în luna iulie.
La acest studiu au participat 14 persoane, din care 9 au petrecut weekendul cu cortul.
Ceilalți 5 au făcut parte din grupul de control. De data aceasta, cei ce au campat au avut acces la lanterne - dar nu și la dispozitive electronice. Grupul cu cortul a fost expus la o lumină de 4 ori mai puternică în timpul zilei și a respectat aceeași oră de culcare, spre deosebire de grupul de control care a întârziat somnul din weekend cu 2 ore. În plus, nivelul de melatonină a celor din natură a început să crească cu o oră și jumătate mai devreme după această excursie. Adică timpul în natură a adus somnul mai devreme!
„Descoperirile nostre demonstrează că traiul în mediile moderne contribuie la întârzierea ritmului circadian indiferent de sezon, și că o excursie de un weekend cu cortul poate reseta rapid ceasurile noastre” spune Wright.
Cu toate că aceste studii prezintă unele limitări, constatările cercetătorilor rămân valabile. Lumina, în speță cea artificială, este un instrument puternic cu un impact profund asupra ritmului somnului și a ceasului nostru intern.
Iar chiar dacă nu reușim să mergem cu cortul, putem să ne sincronizăm cu natura și prin alte mijloace. De exemplu, petrecând mai mult timp sub soare ziua sau reducând luminozitatea ecranelor seara. Sau putem apela cu încredere la NERVOCALMIN® somn uşor cu Valeriană!
Sursa foto: MediFee.com