În întunericul nopții, prădătorii somnului liniștit își fac simțită prezența!
Cu simfonii zgomotoase, mormăieli și sforăit subit, aceștia tulbură liniștea și stârnesc clipe de groază pentru oricine se află în apropiere. Însă noaptea își regăsește calmul în compania invențiilor menite să dezarmeze sforăiezaurii.
Între 20 - 50% dintre adulți sforăie, numerele crescând odată cu vârsta. Câți dintre noi am fost treziți, la un moment dat, de sunetele joase ale unui sforăiezaur? Sau câți ne-am trezit din cauza gălăgiei propriului sforăit? Probabil că mai toată lumea a trăit un moment în care și-ar fi dorit o pereche de căști de anulare a zgomotului. Dar ce este, mai exact, acest perturbator al somnului?
Sforăitul este vibrarea țesuturilor căilor aeriene atunci când fluxul de oxigen către plămâni este perturbat / obstrucționat în timpul somnului.
Căile aeriene pot fi îngustate sau blocate din cauza mai multor factori, printre care poziția în timpul somnului, răceala, hipertrofia țesuturilor sau obezitatea. Iar consumul de alcool sau fumatul pot declanșa sforăitul.
Sforăitul celorlalți poate afecta calitatea somnului și poate determina oboseala de a doua zi. Însă, pentru sforăiezauri, situația este mai serioasă!
Apneea în somn, deseori semnalată de sforăit, este o afecțiune a aparatului respirator caracterizată prin pauze respiratorii repetate, frecvente. Iar aceasta poate conduce la numeroase alte probleme de sănătate.
Apneea în somn, un pericol real
Din ce în ce mai mulți specialiști atrag atenția asupra importanței somnului, orice tulburare a acestuia ducând la un șir întreg de efecte negative. De la scăderea calității somnului, la insomnii și oboseală și până la depresie și creșterea riscurilor de accidente, sforăitul poate afecta atât calitatea vieții cât și sănătatea.

Apneea în somn, în schimb, este mult mai periculoasă. Aceasta tulburare, declanșată de colapsul căilor respiratorii, duce la oprirea respirației timp de 10 secunde sau mai mult. Ceea ce produce scăderea concentrației gazelor sanguine. Iar hipoxia din timpul somnului suprasolicită sistemul cardiovascular și nervos. În plus, un studiu publicat în jurnalul Neurology a descoperit că oamenii care suferă de apnee în somn tind să dezvolte probleme de memorie și alte simptome ale deteriorării cognitive ușoare mult mai repede (cam cu 12 ani mai devreme) decât persoanele care nu au asemenea tulburări ale somnului.
Afectând 1 din 5 persoane, numărul crescând dacă includem și partenerii de viață, sforăitul este un factor supărător des întâlnit. Dar există numeroase soluții împotriva „serenadelor” nedorite!
Schimbarea poziției din timpul somnului.
Cele mai multe persoane încep să sforăie atunci când dorm pe spate, gravitația ducând la presiune asupra căilor respiratorii. De aceea, o primă măsură împotriva sforăitului este schimbarea poziției din timpul somnului, adoptând dormitul pe o parte și o pernă potrivită.
Tehnologie și benzi nazale anti-sforăit
Întărirea mușchilor gâtului prin cântec.
Conform unui studiu din 2013, sforăitul poate fi ameliorat prin cântec. Exercițiile zilnice de canto, urmate timp de 3 luni, au condus la reducerea severității, frecvenței și zgomotului sforăitului. Practic, cântecele au ameliorat simptomele apneei.
În mod frecvent se apelează la benzile nazale pentru combaterea sforăitul. Acestea funcționează prin susținerea căilor nazale, eliminând astfel efectul zgomotos (dar fără a îndepărta cauza propriu-zisă). Însă acestea deseori se dezlipesc și își pierd efectul. De aceea cei de la Silent Partner au dezvoltat o bandă nazală care detectează sforăitul și emite un sunet opus, anulând astfel zgomotul inițial. Trebuie doar să lipești banda, o pornești și apoi toată lumea doarme liniștită.
Terapie cu presiune continuă pozitivă în căile aeriene.
În tratarea cazurilor serioase de apnee în somn, specialiști adesea apelează la terapia CPAP (Continous Positive Airway Pressure).
Ursulețul Jukusui-Kun
Inventat de japonezi, robotul-pernă deghizat în urs polar este cea mai simpatică metodă de a trata sforăitul. Având un microfon și folosit împreună cu un cititor al pulsului și al respirației, acest robot analizează nivelul decibelilor și al oxigenului din sânge.
Aceasta implică utilizarea, în timpul somnului, a unei măști faciale care este conectată, printr-un tub, la aparatul CPAP. Aparatul creează presiunea continuă pentru a preveni obstrucția căilor nazale, care de multe ori este provocată de relaxarea musculaturii de la nivelul gâtului. Deși pare incomodă, această terapie este foarte eficientă în tratarea apneei de tip obstructivă. În plus, beneficiile se instalează rapid. Iar din 2017, va fi disponibilă și varianta micro, portabilă!
Atunci când sforăiezaurul începe concertul, ursul se activează și îl determină pe solist să își schimbe poziția, prin o atingere delicată și puțin gâdilat. Detalii în articolul din link.
Uneori, un mic sforăit ar putea ascunde probleme mai serioase. De aceea este important să avem grijă de somnul nostru. Și să îi protejăm pe cei dragi de cântecele nedorite! Iar cine a fost sforăiezaur, îl invităm să spună ce soluție l-a salvat!
Credit foto: Silent Partner și Shift East Blog.