Vremea rece ne poate împinge să ne retragem mai des în bârlogul nostru.
Tentația cea mai mare este să ne cuibărim pe canapea până târziu în noapte. Ceea ce se traduce prin mai puțină mișcare, o dietă nesănătoasă și un program de somn dezordonat. O stare asemănătoare hibernării prezintă multe dezavantaje și nu doar pentru fizicul nostru. Suntem mai înceți, mai obosiți, ne păstrăm cumpătul mai greu și nici cu prietenii nu prea vrem să ieșim.
Iar împreună cu scurtarea zilei și lipsa luminii solare, se mărește astfel riscul apariției tulburărilor afective sezoniere.
Tulburările afective sezoniere - TAS sau în limba engleză Seasonal Affective Disorder - SAD (acronim care se traduce în „trist”)
Se manifestă prin:
- dificultăți de concentrare;
- oboseală și senzația de energie scăzută;
- apatie, lipsa interesului pentru activitățile zilnice;
- lipsa dispoziției pentru socializare;
- irascibilitate și anxietate;
- creșterea apetitului și a greutății;
- somnolență sau insomnie.
Uneori ne grăbim să tragem concluzii iar termenul de TAS este aplicat incorect. Medicul este singurul care pune acest diagnostic. Iar pentru asta, trebuie să se facă o cercetare riguroasă a istoricului medical, precum și o serie întreagă de analize. În plus, debutul și remisiunea episoadelor trebuie să fi survenit în cursul ultimilor 2 ani, fără nici un fel de episoade nonsezoniere în această perioadă.
Reprezintă o formă de depresie (mai ușoară sau mai severă) ce afectează o anumita persoană în aceeași perioadă a anului.
Sunt adesea cauzate de lumina solară deficitară și scurtarea zilei pe timpul iernii. În plus, dereglarea ritmului circadian și alterarea biochimiei creierului, prin dificultățile de reglare a serotoninei sau a melatoninei, pot determina apariția acestor tulburări afective.
Debutează treptat la începutul lunii septembrie și pot continua până la începutul lunii aprilie. Dar debutul este condiționat de existența unor probleme mai vechi, TAS doar accentuând stările mai vechi de anxietate și depresie.
Sunt numeroase tratamente pentru aceste depresii sezoniere. În funcție de severitatea simptomelor, se poate începe de la activitate fizică intensă și până la ionizarea aerului și terapie farmacologică.
Iar cercetările au descoperit că TERAPIA CU LUMINĂ este una dintre cele mai eficiente metode de a trata TAS.
Există două tipuri de terapie cu lumină (fototerapie). Una cu lumina intensă, în care persoana este așezată în fața unei lămpi pentru o anumită perioadă de timp (de obicei dimineața). Și una în care se simulează răsăritului, efectuată în timpul somnului. În acest caz se folosește o lampă cu lumină de intensitate redusă programată să pornească la o anumită oră, până ajunge, treptat, la intensitatea maximă, înainte de trezirea persoanei.
De aceea avem nevoie să petrecem cât mai mult timp afară și să prindem cât mai multă lumină naturală.

Razele soarelui sunt foarte importante pentru noi. Toate organismele au, înscris în ADN-ul lor, un răspuns genetic la lumina naturală.
Aceasta este un reper pentru ceasul intern al organismului, contribuind la reglarea ritmului circadian, a metabolismului și a biochimiei creierului. Atunci când ne expunem luminii soarelui, în organismul nostru au loc mai multe reacții.
Fabricăm vitamina D
Pe lângă rolul în fixarea calciului și a fosforului în oase, vitamina D îmbunătățește asimilarea magneziului și poate crește nivelul serotoninei.
Împiedicăm secreția melatoninei
Acest hormon este responsabil pentru declanșarea somnului dar și pentru inhibarea capacității de gândire și concentrare.
Producem cortizol
Secreția acestuia este declanșată de lumină, iar noi beneficiem de un plus de energie, ceea ce ne permite să ducem la capăt toate treburile.
Lumina și compoziția ei cromatică au efecte imediate asupra elaborării cerebrale a emoțiilor, demonstrează acest studiu.
În anotimpul rece există modificări normale ale nivelului de energie, care pot aduce cu ele și alte stări mai puțin dorite. Dar deficitul luminos din perioada iernii poate crea dezechilibre hormonale complexe, ceea ce antrenează inclusiv tulburări afective.
Efectele negative ale hibernării ne pot dărâma. Uneori pur și simplu uităm să ne bucurăm de micile plăceri ale vieții . Având în vedere că factorul cel mai dăunător este lipsa luminii naturale, o concluzie simplă este să profităm de zilele însorite.
Putem să ne scuturăm de aceste porniri de hibernare și să prevenim riscul tulburărilor sezoniere.
Fiecare rază de soare este o invitație la voie bună. Tot ce trebuie este să ne îmbrăcăm bine, să menținem o atitudine cât mai pozitivă și să ne bucurăm de fiecare fulg de nea.
Sursă foto: Flickr (via Mike Barry și Simon Turkas)