Într-un articol anterior vă spuneam că mișcarea antrenează fericirea, că sedentarismul este dăunător și că un mod de viaţă activ înseamnă mai puţin stres, mai puţină anxietate chiar un plus de fericire.
Ei bine, am început să vorbim despre relaţia dintre mișcare și fericire și ni se pare absolut firesc să vorbim puţin despre mersul pe jos.
Când spunem mers nu ne referim la o plimbare lentă și visătoare, ci la un ritm un pic mai vioi, ca atunci când vrei să ajungi la timp la o întâlnire.
Acestea erau doar
câteva sfaturi generale.
Parchează mașina mai departe de intrare, mărești numărul de pași.

Rrenunţă la lift și folosește doar scările.

Setează o alarmă din oră în oră, care să îţi amintească să te ridici și să mergi câţiva pași.

Dacă vrei să îi transmiţi un mesaj unui coleg, mergi până la el, în loc să îi dai un telefon.

Descarcă o aplicaţie pentru monitorizarea pașilor și depășește-te în fiecare zi.
Deși
la prima vedere mersul pare ceva banal, acesta poate fi primul pas spre un stil de viaţă sănătos.
Oricât de bine intenţionate ar fi, sfaturile sunt greu acceptate dacă nu vin împreună cu explicaţii concludente.
De aceea este bine să trecem în revistă motivele dovedite pentru care mersul este benefic atât pentru corp, cât și pentru starea de spirit.
Mersul pe jos este benefic pentru sistemul cardiovascular și reduce riscul apariţiei atacului de cord
Mersul solicită 95% dintre mușchi, inima și plămânii. Astfel, ajută la îmbunătăţirea circulaţiei sangvine, la oxigenarea sângelui și la transportul oxigenului către organele din corpul nostru, inclusiv către inimă. Deoarece stimulează activitatea cardiacă, mersul întărește inima și poate contribui la stabilizarea valorii tensiunii arteriale iar rata inimii la odihnă poate fi, de asemenea, mai mică.
Datorită mersului, condiţia fizică generală este îmbunătăţită iar corpul este mai puternic, inclusiv la bătrâneţe
În plus, exerciţiile fizice ușoare și moderate, precum mersul pe jos, cresc dimensiunile hippocampusului și îmbunătăţesc îmbunătăţesc memoria, fiind benefice în diminuarea riscului de Alzheimer. Poate că nu ne gândim mereu cum o să fie la bătrâneţe, dar putem să facem acum ceva pentru o bătrâneţe ușoară. Iar mersul pe jos are beneficii inclusiv după mulţi ani.
Calitatea somnului este îmbunătăţită în urma plimbărilor, iar aceasta ne afectează emoţiile
Conform unui sondaj,
al National Sleep Foundation, persoanele care stau jos perioade lungi de timp au parte de un somn slab calitativ. Iar persoanele active au parte de un somn mult mai odihnitor, care este esenţial pentru sănătate, productivitate și fericire.
Plimbările în natură sunt benefice pentru creier
Multiple studii recente
au atras atenţia asupra
influenţei pozitive
pe care o are timpul petrecut în natură.
Pauzele petrecute privind scenarii naturale au un efect revitalizant asupra creierului, mărind nivelul de atenţie și reduc negativitatea.

Un studiu recent de neuroștiinţă cognitivă a demonstrat că persoanele care s-au plimbat 90 de minute într-un mediu natural au raportat mai puţine momente de ruminare (gândire analitică obsesivă) și au demonstrat activitate neurală redusă în aria creierului legată de dereglările mentale. Descoperirile acestui studiu sugerează că accesul în zonele naturale este vital pentru sănătatea mentală. Cu alte cuvinte, o plimbare de jumătate de oră prin parc face cât 2 ore în jurul blocului.
Cu fiecare pas, ne îndepărtăm de stres
și de supărări
Stresul și riscul de depresie sau anxietate este redus considerabil în urma mișcării. Mersul pe jos nu doar tratează depresia, dar o și previne. Doar 30 de minute de mers, de 3-5 ori pe săptămână, reduc cu 47% simptomele de depresie. Iar riscul de recădere în depresie scade cu 50% pentru fiecare 50 de minute de mișcare. În plus, exerciţiile fizice ușoare și moderate reduc nivelul de cortizon, un hormon legat de stres.
Mersul
activează fericirea
de la nivelul creierului
După primele 5-10 minute de exerciţii cardiovasculare, cum este în cazul mersului pe jos vioi, creierul eliberează o serie de neurotransmiţători care intervin în procesele mintale și afective, printre care serotonina, dopamina și noradrenalina. În plus, atunci când începem mișcarea, creierul o percepe ca fiind un moment de stres și eliberează o proteină numită BDNF (Brain-Derived Neurotrophic Factor/Factor Neurotrofic Sintetizat Cerebral), care încurajează neurogeneza (nașterea neuronilor) și îmbunătăţește funcţiile cognitive. De aceea ne simţim relaxaţi, lucrurile par mai clare după ce facem mișcare, iar noi suntem mai liniștiţi și mai fericiţi. În același timp cu BDNF, se eliberează și endorfine. Acestea au tendinţa de a minimaliza disconfortul exerciţiilor, blochează senzaţia de durere și sunt asociate chiar și cu senzaţia de euforie.
În cea mai scurtă concluzie posibilă, mersul pe jos nu face doar piciorul frumos, ci și stilul de viaţă sănătos! Iar sănătatea și fericirea merg mână în mână.
Frumuseţea mersului
pe jos
este că…
Este gratuit, doar nu există taxă de intrare în parcuri!

Este simplu, avem deja zeci de ani de experienţă.

Este practic, poţi să mergi oricând oriunde.

Te inspiră la mișcare și trezește pofta de viaţă.

Te face fericit!
Câteva idei destul de utile:
Alege încălţăminte comodă și flexibilă, de preferat ceva cu talpă cu aderenţă și cu călcâiul rotunjit.

Hainele trebuie să fie și ele comode, deși nu există criterii stricte, probabil e mai puţin plăcut să te plimbi în costum cu sacou.

Poziţia corpului este importantă: privirea în faţă, braţele relaxate iar pasul se face atingând mai întâi cu călcâiul și rotind apoi talpa piciorului.

Un program este foarte util pentru că poate stimula plecarea de pe loc: în primele 2 zile câte 3 sesiuni de 15 minute de mers, următoarele 3 zile câte 3 sesiune de 20 de minute și tot așa până când se ajunge la nivelul de activitate dorit.
Se începe cu un mers ușor, pentru a încălzi mușchii și se crește treptat ritmul.

O destinaţie, un parc, un muzeu, un teatru te poate încuraja să mergi mai mult, mai departe.

Un animal de companie o să asigure un minim de 20 de minute de plimbare în fiecare zi.

Există nenumărate aplicaţii și dispozitive pentru monitorizarea pașilor. Iar acestea chiar sunt foarte utile deoarece te pot ajuta să faci în fiecare zi mai mulţi pași.

Dacă ţi se pare plictisitor, poţi asculta muzică. Sau și mai bine, poţi chema un prieten și să îl scoţi la plimbare. Mersul pe jos nu elimină socializarea, chiar o încurajează.
Nu ai timp de o plimbare iar munca îţi ocupă toată ziua? Atunci îţi sugerăm să îţi schimbi metoda de transport către birou.
Un studiu canadian a scos la iveală faptul că persoanele care merg pe jos, iau trenul sau folosesc bicicleta pentru a face naveta sunt semnificativ mai fericite decât cele care conduceau sau luau metroul ori autobuzul.
Deci, cine merge pe jos la birou (sau oriunde), măcar din când în când?