La fiecare sărbătoare sau aniversare, dorim să le oferim celor apropiați un mic simbol al simpatiei noastre, ceva care să le rămână și să le aducă fericire. În magazine există o grămadă de opțiuni, dar cercetătorii ne îndrumă spre a oferi EXPERIENȚE!
Pentru că cele mai reușite cadouri sunt
cele care se trăiesc!
Evenimentele importante au ajuns să fie imortalizate în gândurile noastre prin prisma cadourilor. Și nu e de mirare! Entuziasmul și misterul din jurul cutiilor frumos ambalate, împreună cu bucuria de a descoperi un lucru nou, hrănește dorința de a primi și de a oferi cadouri. Însă toată strălucirea acestora pălește odată cu trecerea timpului, bucuria fiind de scurtă durată.
Spuneam și în alt articolul că „pe măsură ce adunăm tot mai multe posesii, în loc să fim mai fericiți, nu facem altceva decât să ridicăm ștacheta.” Iar multitudinea de obiecte primite ajunge să fie dată uitării, într-un colț al dulapului.
În schimb, experiențele nu ocupă loc și oferă amintiri frumoase, care se păstrează mai mult timp.
„Achizițiile experiențiale tind să ofere fericire mai trainică decât achizițiile materiale”.

Și, așa cum reiese din studiul lui Kumar, Killingsworth și Gilovich, așteptarea unei experiențe este mult mai pozitivă decât așteptarea unui obiect.
O excursie, o ieșire sau un concert stârnește mai multă fericire, entuziasm și este mult mai plăcut de anticipat decât este să aștepți un bun material (așa cum se reiese și din poză). Și, în timp ce studiul lor din 2015 pune accentul pe stările provocate de așteptarea unei achiziții, aceeași teorie este susținută și de multe alte cercetări, cu perspective mai ample.
De exemplu, există studiul, tot din 2015, al lui Joseph Goodman. Acesta, printr-o amplă cercetare, susține ideea că experiențele oferă fericire mult mai durabilă. Însă studiul ia în considerare și faptul că procesul de decizie este diferit și că experiențe sunt mai puțin comparabile și conduc la mai puțin regret. Apoi privește „avantajul experiențial” ca venind din mai multe procese interconectate.
Procesul de adaptare.
Când primești sau oferi ceva, există acel factor de „nou”, care ne place. Însă acesta variază în funcție de cadou. Cu un tricou sau un telefon ne obișnuim aproape instant. Însă o experiență necesită o perioadă de adaptare, fiind incitantă mai mult timp și oferind și fericire mai „durabilă”.
Paradoxul darurilor experiențiale.
Să faci un cadou potrivit nu e ușor. Mai întâi, trebuie să cunoști bine persoana, să știi ce fel de experiență i-ar plăcea. Și „în ciuda avantajelor oferirii experiențelor, consumatorii deseori oferă cadouri materiale pentru a evita dăruirea cadourilor nepotrivite pentru destinatari distanțați d.p.d.v. social, ceea ce conduce la consumatori mai puțin fericiți la final” spune autorul studiului. Dar, dacă suntem creativi, putem găsi o soluție potrivită!
Procesul de incluziunea socială.
Mare parte din frumusețea unei experiențe este să o împărtășești cu prietenii. Iar „dacă experiența este mai socială - anume aceasta este mult mai probabil să fie consumată cu alții - atunci ne putem aștepta ca experiențe oferite în dar să promoveze mai multă fericire.” spune Goodman.
Într-adevăr, faptul că nu știm cum să „răsfățăm” persoana ne poate împiedica să găsim cadoul experiențial potrivit. Dar asta nu ar trebui să ne oprească, ci să ne stimuleze creativitatea! O piesă de teatru, poate o zi la un spa sau pur și simplu o plimare în natură reprezintă câteva idei. În plus, dacă alegem să includem și alți oameni, atunci fiecare cadou reprezintă o ocazie tocmai bună să ne lărgim orizonturile, să înfiripăm o prietenie mai apropiată și să legăm amintiri.
Așadar, dacă dorim să facem cadouri cu adevărat memorabile,
ar trebui să oferim experiențe!
Sursa poza: The Atlantic