Încă de la începutul timpurilor, omul a trăit în mijlocul naturii. Acum, însă, suntem înconjurați de clădiri, unde totul este curățat și dezinfectat. Desculți nu mergem decât la mare, iar orice contact cu pământul este riguros igienizat. În loc de câmpuri deschise, vedem doar monitorul calculatorului sau al televizorului.
Doar din când în când mai ridicăm ochii să ne bucurăm de copacii înfloriți. Însă programul nostru haotic nu lasă prea mult timp pentru mirosit flori.
Viața la oraș prezintă multe avantaje. Aici avem toate resursele la îndemână. De la cele mai esențiale, precum apa curată, și până la cele mai extravagante, precum fructele exotice din tărâmuri îndepărtate. Însă confortul și toate aceste beneficii au un cost: îndepărtarea de natură. Iar această ruptură este cât se poate de dăunătoare pentru sănătatea noastră fizică, dar și pentru cea psihică.
Nu este suficient doar să ne oprim și să mirosim florile. Ci mai avem nevoie să le și plantăm!
Despre timpul petrecut în natură, mai precis la munte, am mai vorbit și în articolul Altitudinea schimbă atitudinea. Iar influența pozitivă a florilor a fost și ea adusă în lumina reflectoarelor de către articolul Flower Power. Toată lumea apreciază florile și plantele aromatice, însă foarte puțini le cresc. Iar o metodă de a beneficia din plin de bogățiile naturii este să ne facem o grădină. Chiar și în apartament!
Atunci când îngrijim plante, ne bucurăm de ...
Mai puțină anxietate și reflectări mai pozitive
O cameră plină cu plante este un mediu care ne inspiră, din start, o stare de bine. Dar mai puternic este sentimentul de liniște și calm din timpul grădinăritului. Toate activitățile din procesul creșterii plantelor se petrec într-un ritm relaxat. Astfel, în timp ce mâinile lucrează și pregătesc terenul, mintea este absorbită de acțiune și uită treptat de probleme sau de supărări. Iar această schimbare a centrului atenției este benefică în special atunci când nu reușim să ținem în frâu grijile. Apoi, cu mintea mai clară și mai ușoară, putem să tratăm mult mai ușor subiectele încurcate și apăsătoare. În plus, ne dezvoltăm abilitățile de control și de gestionare a emoțiilor.
Baterii încărcate și o mai bună concentrare
Multi dintre noi pendulăm neîncetat între diversele obligații și responsabilități. Ceea ce ne consumă rapid energia, iar randamentul și abilitățile de concentrare scad. Ne este mai greu să intrăm în starea de muncă, spre exemplu, fiind distrași de telefoane și griji. Însă grădinăritul reprezintă un exercițiu distractiv pentru antrenarea atenției noastre. Pentru că natura ne captivează fără efort. Prin frumusețea ei, prin foșnetul frunzelor sau textura pământului și parfumul plantelor, aceasta ne cucerește toată atenția. Și astfel uităm de mailuri sau de alte gânduri. Inclusiv mișcările din timpul grădinăritului au o ritmicitate fermecătoare. Ceea ce ne induce o stare de meditație, punctul central fiind exact sarcina din mâinile noastre. În felul acesta, exersăm puterea de concentrare și ne întărim nervii. Iar noi ne educăm comportamentul astfel încât să fim mai prezenți în ceea ce facem, în activitățile noastre.
Mai puțin stres și un moment de reculegere
Un sac de pământ, trei-patru ghivece și câteva pliculețe de semințe. Acestea sunt ingredientele pentru o zi relaxată. Mâinile se murdăresc iar gândurile se limpezesc și se calmează. De aceea, grădinăritul este o metodă excelentă de a reduce stresul. În plus, întru-un studiu din 2011, timpul petrecut lucrând la o grădină s-a dovedit a fi mai eficient în combaterea stresului decât timpul petrecut citind. Conform acestui studiu, grădinăritul scade nivelul cortizolului și reface starea generală pozitivă în doar 30 de minute.
Senzații plăcute și un creier mai puternic
O singură plantă înflorită poate să însenineze o cameră, dar și ziua cuiva. Iar atunci când noi suntem cei care o plantăm și o creștem de când era doar o sămânță, sentimentul este încântător. Ceea ce se dovedește a fi util nu doar în cazul depresiilor, ci și în cazul pacienților cu Alzheimer sau demență. Conform numeroaselor studii, accesul la o grădină și îngrijirea acesteia are un impact pozitiv considerabil pentru persoanele de vârsta a treia. Prin natura activităților și stimularea simțurilor, grădinăritul reduce agitația, întărește memoria și este o formă de activitate fizică plăcută. Iar împreună cu acestea, crește și moralul.
Joaca cu pământul nu este doar o joacă. Contactul direct cu natura, în special cu pământul, este esențial pentru fericirea noastră. Iar murdăria este sănătate curată!
Tindem să ne ferim de bacterii și folosim o groază de produse dezinfectante. Însă în natură existe numeroase organisme nevinovate, care reprezintă o necesitate pentru întărirea sistemul nostru imunitar. Iar acest fapt a fost demonstrat de către doctorul Chris Lowry, de la Universitatea din Bristol, și colegii săi.
Dr. Lowry a pornit investigațiile de la un studiu mai vechi, care analiza efectele bacteriei Mycobacterium vaccae, care se găsește în sol, asupra pacienților cu cancer. În acel caz s-a observat, pe lângă diminuarea simptomelor cancerului, îmbunătățirea stării emoționale, a vitalității și a funcțiilor cognitive generale. Iar aceste concluzii l-au determinat pe Lowry să investigheze, pe șoricei, felul în care această bacterie produce modificările emoționale.
Grădinăritul ar putea însemna mai multă fericire. Deoarece răspunsul imunitar la o bacterie din sol declanșează producerea de serotonină în creier.
Atunci când șoriceii au fost expuși acestei bacterii, sistemul lor imunitar a răspuns prin creșterea nivelului de citokine. Aceste molecule sunt eliberate în creier și provoacă stimularea terminațiilor nervoase dintre creier și organe, precum inima sau plămânii. În urma acestei acțiuni, se activează o structură a creierului numită nucleul raphe dorsal. Iar în această structură există un grup de celule care, în urma stimulării terminațiilor nervoase, eliberează serotonină în sistemul limbic.
Șoriceii aveau de trecut un test stresant, anume înotul într-o piscină minusculă. Din experiențele anterioare, se știe că un șoricel stresat se va speria de piscină. Însă în urma experimentului, șoriceii au demonstrat comportamente mai relaxate. Aceștia chiar păreau să se distreze. Iar în timp ce vestea șoriceilor înotători nu pare a fi o descoperire impresionantă, aceasta este una cu adevărat importantă. Studiu acesta este remarcabil deoarece a deschis calea investigațiilor legăturilor dintre sistemul imunitar, sistemul serotoninergic (care acționează asupra echilibrului hormonal) și sănătatea mentală.
În concluzie, grădinăritul înseamnă mai mult răsfăț, sănătate și fericire!
Chiar dacă la prima vedere un petic de pământ nu ne inspiră foarte multe, acesta poate fi o adevărată sursă de fericire. În plus, nimic nu se compară cu satisfacția culegerii roadelor propriei munci. Când îți dedici timpul și atenția muncii pământului, înveți să apreciezi în alt fel viața. Iar atunci când apar primii lăstari sau se deschid primele flori de busuioc, simți o bucurie cu adevărat pură.
Așadar, încearcă un experiment și plantează câteva semințe. Vei vedea cum zâmbetul îți crește odată cu acel fir verde și plăpând. Cultivă-ți fericirea!