Cucerește cerul!
Fascinaţia și dorinţa de a zbura liber precum păsările, de a cuceri cerul, este prezentă în mintea și spiritul omului încă de la începutul timpurilor.
Însă de la poveștile cu animale mitice, zei și
eroi înaripaţi și până la avioanele care ne trec zilnic pe deasupra capetelor, au fost foarte mulţi ani de muncă, studii, experimente și,
nu în ultimul rând, geniu, pentru ca întruchiparea acestor vise să fie la îndemâna tuturor.
Aproape 40% dintre călători sunt anxioși în privinţa zborului
cu avionul.
În 2014, aproximativ
3.3 miliarde de oameni au fost în aproximativ 36.4 milioane de zboruri.
Deși majoritatea văd zborul cu avionul ca fiind ceva banal sau chiar plăcut, cu siguranţă că fiecare dintre noi am avut cel puţin un moment în care am privit acea imensă construcţie de metal și ne-am întrebat oare cât de sigură o să fie călătoria.
Când visul de a zbura e un coșmar...
Pentru cei care suferă de aerofobie, teama de zbor, o cursă cu avionul poate să reprezinte una dintre cele mai înfricoșătoare experienţe posibile, un coșmar adevărat. Chiar și gândul unui zbor poate provoca o stare de agitaţie, palpitaţii sau gol în stomac.
Aproximativ 20% dintre călători sunt afectaţi de frica de zbo - aerofobie.
Aerofobia este teama patologică de curenți de aer sau de a călători cu aparate de zbor, care se manifestă ca simptom al unor afecțiuni nervoase sau de altă natură. Aceasta teamă poate fi indusă de o experienţă anterioară dintr-o situaţie particulară.
O furtună violentă, o aterizare forţată sau un gol de aer, o singură experienţă puternică este suficientă pentru instalarea fobiei de zbor.
Turbulențele se produc atunci când curenții de aer sunt deviați sau când se ciocnesc două mase de curenți din direcții și la viteze diferite.
CLAUSTROFOBIA
este teama de spaţii închise

ACROFOBIA
este teama de locuri înalte

AGORAFOBIA
este teama de a fi în locuri sau în situații din care scăparea poate fi dificilă

ANXIETATEA
poate să declanșeze atacuri de panică
Aerofobia nu este doar o teamă, este o tulburare complexă care mai poate fi însoţită de anxietate, claustrofobie, acrofobie sau de agorafobie. Acestea sunt influenţate de autosugestie, în urma vizionării unui film, sau chiar de empatie - ca în cazul fragmentelor de știri care acoperă accidente aeriene.
Diferenţa de la cer la pământ...
Ne încredinţăm siguranţa și viaţa în mâinile piloţilor și suntem conştienţi de nivelul ridicat de pregătire, de toată tehnologia care ne înconjoară, concepută și dezvoltată să ne ducă în siguranţă la destinaţie.
Șansele de a muri într-un accident de avion sunt 1 la 11 milioane, adică 0.00001%.
Anxietatea anticipatorie de a fi în aer într-o construcţie de peste 150 de tone, la 11.000 de metri altitudine cu o viteză de croazieră de 900 de km pe oră, poate fi suficientă pentru a împiedica planificarea unei călătorii cu avionul.
Pentru fiecare oră de zbor, un avion trece prin 11 ore de mentenanţă.
Cu toate acestea, este foarte dificil să trecem peste sentimentul creat de lipsa de control, care poate determina o stare de anxietate. Dar cea mai întâlnită cauză a aerofobiei este teama de prăbușire, acea supraestimare a riscului de a fi implicat într-un accident aerian.
Cu cât zbori mai des, cu atât teama și simptomele se vor diminua, iar zborurile vor deveni mult mai plăcute.
Dacă la nivel emoţional teama se poate manifesta printr-o stare permanentă de iritare, la nivel fiziologic aceasta poate cauza palpitaţii, stări de greaţă, ameţeli, transpiraţie în exces, tremur și senzaţii de sufocare și pot fi copleșitoare pentru o persoană.
Cum să ajungi în al nouălea cer...
Teama de avion poate împiedica excursiile în locuri îndepărtate, oportunităţi de afaceri sau chiar și experienţe unice.
În cazurile extreme, o fobie poate să ajungă să dicteze stilul de viaţă al unei persoane. Deși frica de avion este o reacţie reflexă, iar de cele mai multe ori există tentaţia de a renunţa definitiv la zborul cu avionul, există mai multe metode prin care aceasta poate fi controlată și, de ce nu, depășită:
1.
Cu cât știi mai multe, cu atât e mai ușor!
Avionul nu zboară datorită magiei. Caută informaţii despre cum zboară un avion, principiile care stau la baza zborului, persoanele implicate în operarea unui avion și măsurile de siguranţă care fac ca aparatul de zbor să fie sigure
2.
Pregătește-te
pentru zbor
Alege o ţinută cât mai comodă, evită consumul de cafea sau alcool și
încearcă să ajungi mai devreme la aeroport - în felul acesta ai timp să te familiarizezi cu atmosfera generală și eviţi stresul de a fi în grabă.

Alege un loc la fereastră, ar putea ajuta să vezi tot ce te înconjoară, sau un loc la culoar dacă vrei să te simţi mai puţin captiv, ai acces mai ușor la toaletă sau la asistenţii de zbor, iar în plus, poţi să îţi imaginezi că ești într-un autobuz.
Dacă nu funcţionează nimic, atunci mai există o soluţie. Vorbește cu asistenţii de zbor, aceștia sunt antrenaţi să ajute ca experienţa să fie plăcută.
3.
Învaţă să controlezi tu emoţiile și nu invers.
Acceptă faptul că nu deţii controlul în anumite situaţii, precum în cazul zborului.

Ţine-ţi mintea ocupată, citește o carte, vorbește cu o persoană, numără pănâ la 100 (poate adormi).

Inspiră adânc și gândește-te la ceva plăcut, la destinaţia zborului, de exemplu, care te-a motivat să te sui în avion.
Dacă nu funcţionează, atunci ia o măsiră mai... extremă. Pune o bandă de cauciuc în jurul încheieturii mâinii. Trage de el când începi să ai emoţii, acel mic șoc de durere te va ajuta să treci peste acel episod
Desigur, informaţii de până acum pot ajuta foarte multe persoane să își depășească emoţiile sau teama legată de avion.
Însă există cazuri mult mai severe ale acestei fobii care necesită nu doar o lectură scurtă de pe internet, câteva sfaturi practice și exerciţii mentale, ci ajutor profesional. Persoanele care se consideră stăpâne pe sine și care învaţă să își controleze reacţiile sunt mult mai puţin anxioase.
4.
Psihoterapie
de tip cognitiv-comportamental poate ajuta la controlarea și tratarea aerofobiei
Iar prin tehnici de sensibilizare se poate avea ca rezultat separarea legăturii stimul – panică. Aceasta sunt eficace atunci când nu există antecedente de panică, dar frica se poate instala rapid în timpul zborului, mult prea rapid să ne dăm seama ce se întâmplă sau de ce.

Deoarece evadare fizică este imposibilă, panica poate rezulta, cu excepţia cazului în care persoana poate scăpa psihologic prin negare, disociere, sau distragerea atenţiei.