Cofeina este o substanță naturală ce poate fi extrasă din plante.

Sursele naturale de cofeină includ boabele de cafea, frunzele de ceai și boabele de cacao, însă cofeina poate fi produsă și sintetic.
Cofeina este un alcaloid și una dintre cele mai folosite substanțe cu efect stimulant de către om.
Ea acționează ca un antagonist al receptorilor de adenozină (o substanță produsă în mod fiziologic în organism care promovează somnolența).
Mecanismul prin care cofeina determină starea de alertă este declanșat prin blocarea receptorilor de adenozină, împiedicând astfel starea de somnolență.
Efectele cofeinei se pot observa destul de rapid, aceasta atingând un nivel maxim în sânge în 30-60 de minute, cu un timp de înjumătățire de 3 până la 5 ore. Timpul de înjumătățire este timpul necesar corpului pentru a elimina jumătate dintr-o substanță, în acest caz restul de cofeină putând să rămână în organism o perioadă mai îndelungată.
Cofeina este o substanță care are efecte atât pozitive, cât și negative.
Aceste efecte depind de cantitatea și de momentul la care e consumată.
Efecte pozitive
Cofeina promovează starea de alertă, vigilență și de concentrare. Ea poate avea un efect pozitiv asupra timpilor de reacție, a dispoziției și a performanței mentale.
O doză normală de cofeină este cuprinsă între 50 mg și 200 mg.
Efectele cofeinei pot fi văzute cel mai bine atunci când este consumată cu intermitențe. Dozele mari pot avea efecte puternice, o doză de 500 mg sau 600 mg de cofeină putând avea efectele unei doze foarte mici de amfetamină.
Atunci când cofeina este consumată zilnic, ea devine mai puțin eficace în efectul său stimulant, organismul dezvoltând o toleranță la aceasta.
Efecte negative
Cofeina poate avea un efect negativ asupra somnului, efectul cel mai evident fiind acela al insomniei.

Într-un studiu a fost constatat, de asemenea, că poate aduce tulburări în ciclul de veghe-somn, în consecință reducând timpul total de somn, dar și din somnul profund și calitatea lui.

Efectele cofeinei pot apărea chiar și atunci când este consumată după-amiaza devreme sau seara - un studiu a constatat că un consum de cafeină cu 6 ore înainte de culcare a redus timpul de somn total cu 1 oră.
Aceste efecte pot fi mai accentuate la adulții în vârstă, deoarece dureză mai mult ca organismul lor sa proceseze cofeina.
În doze mari, cofeina poate produce reacții adverse frecvente:
- Diaree
- Transpiraţie
- Greaţă
- Creșterea ritmului cardiac
- Creșterea frecvenței respiratorii
- Tremor
De asemenea, anumite simptome pot apărea atunci când este întreruptă administrarea de cofeinei după ce a fost consumată în mod regulat pentru o perioadă lungă de timp. Aceste simptome includ: durerile de cap, somnolenţa, niveluri scăzute de energie sau starea generală proastă.