Timpul, cea mai prețioasă avere a omului. Alergăm după el, ne strofocăm să avem cât mai mult și, se pare, de multe ori nu știm ce să facem cu el. Astfel, ajungem să îl irosim, ne stresăm și nici nu respectăm termenele limită, ceea ce iar ne supără. Dar, folosind câteva idei simple, putem să ne gestionăm timpul mai inteligent și să fim mai productivi. Apoi ne putem bucura de mai mult timp liber!
„N-am timp” nu este o scuză. Ci un imbold!
În loc să spui aceste cuvinte, mai bine lucrezi la un program care să poată include mai multe activități!
De câte ori ai auzit, sau chiar ai folosit, replica „n-am timp”, ca o scuză pentru mulțimea de lucruri nefăcute? Cel mai probabil de prea multe ori. Însă fix această propoziție ar putea fi exact motivația de care avem nevoie pentru a începe treaba!
Pasul 1: Monitorizează cum îți petreci timpul.
Avem de multe ori impresia că putem estima corect timpul necesar pentru diverse activități. Însă timpul se dilată sau se contractă, percepția schimbându-se în funcție de starea noastră. De aceea este ușor să pierdem vremea pe diverse pagini de internet. Iar atunci când ne apucăm de treaba, nu trece mult și considerăm că e timpul pentru o pauză. După care ne găsim rapid alte ocupații și brusc ne trezim că nu mai avem timp pentru ce ne propuseserăm. Însă monitorizarea timpului se poate face foarte ușor, dacă încercăm să fim un pic mai atenți la ceas. Sau putem să apelăm la una dintre diversele aplicații gratuite, precum Rescue Time, pentru un raport complet și detaliat.
Încearcă să îți notezi, preț de o săptămână, cât timp îți consumă diversele activități.
Fie că este vorba de mersul la cumpărături, Facebook, sport, e-mailuri sau telefoane, toate necesită timp. Iar felul în care le gestionăm ne poate ajuta să fim mai productivi.
Pasul 2: Gândește-te ce îți dorești pe termen lung. Apoi scrie o listă realistă de activități pentru mâine.
Este greu să ne dăm seama unde vrem să fim peste 2, 3 sau chiar 5 ani. Anumite obiective par prea îndepărtate de unde suntem noi acum. Însă orice drum începe cu un pas. Iar pentru a ajunge la destinație, avem multe de făcut. Și putem începe chiar de azi, stabilind ce facem a doua zi.

Fie că vrem să ne ocupăm doar de treburile de la birou și de acasă, sau vrem să includem și puțină mișcare sau răsfăț, este important să avem programul scris. Având astfel o formă fizică, se poate vedea efectiv cât timp ocupă fiecare dintre activități, cum se pot organiza mai bine acestea și cât este de realizabil planul.
Pasul 3: Elimină distracțiunile și dedică-te fiecărei activități în parte.
Deși vrem să ne ocupăm de lucrurile cu adevărat valoroase pentru noi, mereu se găsește altceva de făcut. Însă aceste distracțiuni se pot elimina ușor folosind Regula de 2 minute, programându-le pentru mai târziu, sau pur și simplu închizând telefonul sau oprind notificările.

Fără ocupații secundare, concentrarea se menține mai ușor și se poate respecta activitatea principală. Ceea ce duce rapid la rezultate mai bune.
Pasul 4: Bucură-te de pauză în totalitate.
Pauzele lungi și dese nu sunt cheia marilor succese. Dar cele scurte sunt recomandate! Statul prea mult la birou afectează sănătatea în mai multe feluri, așa cum este menționat și în articolul „Mișcarea antrenează fericirea”. Iar creierul, la fel ca tot corpul, are nevoie de momente de odihnă, de decompresie și de aerisire. Cu forțe proaspete, avem mai mult randament. Și, conform studiilor precum cel publicat în Science Direct, pauzele scurte ajută la menținerea concentrării și a vigilenței, având un efect pozitiv inclusiv asupra productivității.
În pauză, este esențial să te relaxezi. Și mai bine e să faci mișcare sau o scurtă plimbare.
Iar ca să nu uităm, putem să folosim alarma ceasului, pusă la anumite intervale. Tehnica Pomodoro, de exemplu, sugerează concentrarea la o activitate timp de 25 de minute, urmată de 5 minute de pauză. Sau putem să învățăm de la creatorii aplicației de monitorizare a timpului Desk Time. Aceștia au studiat comportamentul celor mai productivi angajați ai lor. După care au observat că primii 10% dintre ei aveau un tipar comun de muncă-pauză.
Lucrează timp de 52 de minute, după care fă o pauză de 17 minute.
Deși pare un interval bizar, aceasta este formula de succes care a reieșit din studiul celor de la Desk Time. Însă pentru fiecare om există o variantă!
Pasul 5: Când nu ai ce face, găsește o ocupație! Mai activ înseamnă mai productiv și mai fericit.
Este foarte tentant să ne furișăm de la treabă sau să amânăm. Însă, atunci când ratăm termenele limită, efectele negative ale procrastinării ne pot face să ne pierdem cumpătul și orice motivație pentru altceva. De aceea, cercetătorii au analizat felul în care se pot ameliora aceste efecte, printr-un studiu masiv.

Studiul, publicat în Journal of Personality and Social Psychology, s-a bazat pe alte 5 studii care au inclus peste 28.000 de participanți prin chestionare și o aplicație de productivitate. În total au fost 586,808 de sarcini, pe o perioadă de 538 de zile.
Concluzia: Persoanele mai ocupate tind să perceapă că își folosesc timpul eficient, ceea ce atenuează sentimentul de eșec pe care oamenii îl resimt atunci când ratează un termen limită.
Pentru a fi mai productivi și mai motivați, fiecare fereastră din program trebuie ocupată. Deși pare contra-intuitiv, în felul acesta s-ar putea să găsim exact motivația de care avem nevoie pentru a duce cât mai multe lucruri până la capăt.
La sfârșitul zilei, nu banii ne aduc fericirea. Ci faptul că putem să facem atât de multe lucruri, încât nimic nu este imposibil! În plus, cu puțină ingeniozitate, putem câștiga mai mult timp pentru ceea ce este cu adevărat important pentru noi.