Respiră adânc, păstrează-ți cumpătul și depășești momentul.
Cu toții trecem printr-un carusel de emoții atunci când trebuie să vorbim în public. Fie că este vorba de o prezentare, un interviu sau un examen, astfel de situații pot fi stresante. Iar uneori simțim că vorbele pur și simplu nu pot să iasă, ca și cum am fi înghețaț. Ceea ce nu face decât să ne scadă și mai mult încrederea în noi și să agraveze starea de anxietate. Stresul de moment poate avea efecte negative nu doar asupra rezultatelor noastre, ci și asupra organismului. Însă teama de a vorbi în public, împreună cu toate manifestările ei, poate fi depășită ușor.
Tracul, teama de a vorbi/ de a apărea în public sau anxietatea de performanță, cuprinde pe toată lumea. Este firesc să avem emoții și nu trebuie să ne alarmăm, cât timp acestea nu sunt prea intense și nu ne afectează sănătatea.
Noi știm că emoțiile sunt normale. Însă câteodată organismul percepe anumite situații ca amenințări și acționează instinctiv. Astfel se declanșează reacția de ”luptă sau fugi”. Ceea ce nu este neapărat un lucru rău, reacția la stresul oferind un plus de energie. Dar unele manifestări, precum palpitațiile sau atacurile de panică, pot fi nocive pentru organism. De aceea este important să ne păstrăm cumpătul în orice moment.
Odată ce înțelegem cum/de ce au loc aceste reacții, putem să ne liniștim.
Așa cum vă spuneam într-un alt articol, stresul poate acționa direct asupra organismului. Palmele încep să transpire, pulsul să crească iar anxietatea se mărește pe măsură ce ne apropiem de acțiune. Acesta este momentul în care începem să ne punem întrebări.
Dacă o să mă blochez?
Uneori simțim că avem creierul blocat și nu putem continua. Studii anterioare au demonstrat că, în condiții de stres ridicat, creierul nostru tinde să oprească rețelele corticale implicate în creativitate, contemplare, planificare sau gândire abstractă. Ceea ce se traduce prin comutarea automată a creierului de la activitatea curentă la pregătirea pentru ”luptă sau fugă”. Astfel nu mai pierdem timp gândind cum să reacționăm, ci pur și simplu acționăm. Stresul chiar ne afectează memoria, dar ne putem proteja.
Care o să fie prima impresie?
Aceasta este una dintre cele mai întâlnite frici. Amy Cuddy, profesor la Harvard Business School, a studiat acest subiect mai bine de 15 ani, împreună cu alți psihologi. Conform Business Insider, aceasta menționează că oamenii răspund rapid la două întrebari atunci când te cunosc: ”Pot să am încredere în această persoană?” și ”Pot să respect această persoană?”. Iar noi ne dorim să răspundă cu ”da” în ambele cazuri. Conform cercetărilor, dintre cele două, încrederea este mai importantă decât competența. Iar încrederea începe cu siguranța în noi.
Dacă nu este captivant?
Orice subiect este interesant. Dar pentru o prezentare de succes este necesar un plan bun de acțiune. Există multe sugestii pe internet pentru pregătirea unui discurs. Se poate începe cu informația cea mai interesantă, putem să punem noi întrebări sau se poate adăuga puțin umor. Multe elemente depind de public. Dar important este să găsim plăcere în ceea ce facem. Apoi entuziasmul nostru va fi contagios.
Ce putem face:
În primul rând, trebuie reținut că acest blocaj dispare în momentul în care se trece la acțiune.
În al doilea rând, exercițiile de respirație sunt salvatoare. În felul acesta se oxigenează creierul iar emoțiile se calmează.
O idee este să repetăm discursul de mai multe ori. Astfel continuarea propozițiilor o să vină aproape natural.
Somnul nu trebuie ignorat. O minte odihnită este mult mai ageră, iar nivelul de energie crescut ne permite să ne păstrăm cumpătul și emoțiile în parametrii pozitivi. În plus, un aspect proaspăt este mult mai plăcut.
O altă metodă de pregătire este să exersăm în oglindă sau cu prieteni sau chiar să ne filmăm. În felul acesta, putem să analizăm mai ușor abilitățile de prezentator și să vedem clar ce anume ne place sau nu. Mereu o să avem mici scăpări, dar măcar începem să ne obișnuim cu publicul.
Elimină factorii de stres suplimentar. Închide telefonul și concentrează-te la discurs, nu la emoțiile negative.
Profită de toate formele de comunicare prezente. Dacă există posibilitatea (un laptop, un proiector), pregătește un material care să ruleze pe fundal. Atenție doar să nu repeți aceleași propoziții, materialele trebuie doar să susțină prezentarea, nu să te înlocuiască sau să deruteze oamenii.
Vocea este un instrument pe care stresul îl poate afecta. De aceea este important să exersăm cu voce tare. Iar în filmul de mai jos avem și câteva sfaturi în plus despre cum să vorbim astfel încât oamenii să își dorească să ne asculte.
Sau putem folosi energia emoțiilor!
În aproape orice situație există și o latură pozitivă. Inclusiv în cazul anxietății față de vorbitul în public. Uneori totul depinde de felul în care percepem noi stresul, așa cum vorbeam și într-un alt articol. Iar acest fapt a fost confirmat de către un studiu al Harvard Business School. Potrivit acestuia, dacă ne spunem să fim entuziasmați înainte de o sarcină stresantă, este posibil să avem mai mult succes, decât dacă încercam să ne calmăm. În cadrul studiului, cei 400 de subiecții au fost învățați să îți concentreze și gestioneze emoțiile înainte de anumite activități, precum cântatul sau vorbitul în public.
Subiecții au fost instruiți să își spună ”sunt entuziasmat!” înainte de a merge pe scenă.
Astfel îți canalizau toate gândurile negative spre o stare mai plăcută, mai acceptabilă și mult mai puțin înspăimântătoare decât anxietatea de performanță.
Pe lângă emoțiile pozitive imediate, vorbitorii beneficiau de încă un efect: puteau să se concentreze. Atunci când suntem anxioși, mintea noastră fuge prin toate locurile și avem foarte puțin control asupra direcției. În plus, se amplifică gândurile obsesive negative, cum ar fi teama de eșec. Însă atunci când suntem concentrați să fim entuziasmați, există loc și pentru gânduri mai senine în ceea ce privește performanța noastră. Fiind concentrați la emoțiile pozitive, devenim mai carismatici, ceea ce poate fi contagios. Iar publicul va fi mult mai plăcut impresionat și astfel vorbitorul devine un personaj memorabil.
Publicul reflectă energiile vorbitorului. Iar entuziasmul este un sentiment mult mai benefic comunicării și ascultării decât este frica. Încarcă-te cu energii pozitive, iar publicul va răspunde cu aceeași atitudine.
Credit foto DualD FlipFlop și tara hunt via Flickr