calitate
vs
cantitate
În timpul somnului se întâmplă multe, iar odihna este pe primul loc. Atunci de ce se întâmplă să ne trezim obosiţi după 7-8 ore de somn?
Mai mult decât durata somnului contează calitatea lui. Pentru a ne trezi odihniţi, trebuie să parcurgem anumite etape de somn adânc.
Uneori nu se întâmplă așa, somnul fiind întrerupt de un nou-născut, de un telefon lăsat să sune peste noapte, de o răceală care te forţează să schimbi pijamaua, iar acestea sunt doar câteva dintre motivele care ne pot întrerupe visele. În orice caz, rezultatele pot fi devestatoare.
Un studiu publicat în Sleep Medicine dezvăluie efectele somnului întrerupt, pe parcursul a două nopţi, tratate diferit.
... Aceiași subiecţi aveau să fie împărţiţi în două grupe, dintre care una a dormit doar patru ore fără întrerupere, iar alta a primit șapte ore de somn, cu patru pauze.
Diferenţa? Niciuna! Atât cei treziţi după somnul de patru ore cât și cei care au tot fost treziţi (de patru ori) în timpul celor șapte ore de somn erau la fel de afectaţi. Atenţia și starea de spirit au suferit perturbări, ambele grupuri fiind iritate și întâmpinând probleme în a duce ziua mai departe.
În prima noapte, toţi participanţii la studiu au dormit opt ore, fără întrerupere.
A doua zi, cercetătorii au observat că starea de spirit și capacitatea de concetrare funcţionează normal după un asemenea interval odihnitor.

Să fi fost numărul de ore necesar unui somn bun sau să fi fost faptul că somnul subiecţilor a fost unul lin și neperturbat? Răspunsul avea să vină câteva nopţi mai târziu, când...