Cu cât cresc gradele în termometru, cu atât se încing și spiritele!
În vreme de caniculă, corpul este moleșit, lipsit de vlagă, iar starea de spirit pare să ia foc. Dar, dacă picioarele pot să-și găsească refugiu într-un lighean cu apă rece, pentru dispoziție ce putem face?
Primul pas este să înțelegem cum reacționează organismul la temperaturile ridicate. Pentru că știm deja că transpirăm, dar în corp au loc mai multe evenimente care nu se văd. De exemplu, pe măsură ce corpul se grăbește să trimită mai mult sânge la nivelul pielii, pentru a se răci, anumite părți ale creierului primesc mai puțin oxigen. Iar un creier „încins” are multe reacții emoționale și mai puține procese cognitive prefrontale (gândurile și acțiunile dirijate în conformitate cu scopurile interne).
Pentru a face față căldurii, organismul sporește reacțiile metabolice ce declanșează sistemul nervos simpatic - care este responsabil de reacția de luptă sau fugă. Astfel, oamenii sunt mai predispuși să lupte.
Răcirea organismului este un proces complex, iar pentru reglarea temperaturii se folosește inclusiv glucoza, care este necesară funcțiilor mentale dificile precum luarea deciziilor sau auto-controlul.
Legătura dintre psihic, umiditatea și temperatura crescută este un fenomen amplu cercetat, numeroase studii indicând o relație strânsă. De fapt, impactul mediului este atât de pregnant încât Asociația Psihologica Americană a introdus acest subiect în broșura lor din 2017 (Sănătatea mentală și clima noastră schimbătoare: Impacturi, implicații, și orientare).
„Relația dintre căldură și violență se poate datora efectelor căldurii asupra stimulării/excitării, ce rezultă în scăderea atenției și autoreglării, precum și în creșterea disponibilității gândurilor negative și ostile (Anderson, 2001; Anderson, Deuser, & DeNeve, 1995). În plus, căldura poate avea un efect negativ asupra funcțiilor cognitive, ce ar putea reduce abilitatea de a rezolva un conflict fără violență (Pilcher, Nadler, & Busch, 2002)” scriu cercetătorii.
Dar cum ne răcorim?
Al doilea pas în „bătălia creierelor încinse” este răcorirea lor. Iar cel mai pertinent sfat este consumul de apă. Pentru că transpirația o consumă pe cea din corp și reduce capacitatea de livrare a nutrienților și de eliminare a deșeurilor. Astfel, organismul este mai încet și se instalează oboseala.
Cel mai eficient mod de a reduce stresul provocat de căldură este consumul constant de apă, în cantități potrivite și în funcție de efort. Chiar dacă nu ne este neapărat sete, un pahar cu apă la o oră-două ajută organismul.
O altă metodă de a diminua excesul de temperatură este utilizarea compreselor reci. Acestea pot fi achiziționate sub forma de pachete cu gel (care se țin la congelator) sau pot fi confecționate, folosind cuburi de gheață sfărâmate și puse într-o pungă. Desigur, trebuie puțină atenție să nu exagerăm și să schimbăm durerea de cap provocată de căldură cu cea provocată de gheață.
Pe lângă sfaturile clasice cu evitarea soarelui în mijlocul zilei și purtarea hainelor confortabile, se recomandă folosirea unui ventilator. Însă trebuie poziționat astfel încât să bată spre exterior, eliminând aerul cald din cameră. Astfel putem asigura un mediu mai plăcut și în dormitor, pentru un somn ușor.
Dacă umiditatea nu este prea scăzută, putem folosi un pulverizator. Pe lângă ajutorul oferit în combaterea căldurii, acesta este un instrument foarte util în calmarea spiritelor celor încinși - dacă avem noroc de prieteni cu simțul umorului și care nu sunt supărăcioși. Lăsând gluma la o parte, orice metodă de a facilita homeostazia (procesul organismului de reglare a mediului intern) este bine-venită, în special în zilele cu caniculă.
Iar dacă căldura îți testează cumpătul, putem riposta cu o bătaie cu apă! Chiar dacă pare copilăresc, o luptă clasică cu pistoale sau baloane cu apă o să ajute atât la calmarea temperaturilor, cât și a temperamentelor! Pentru că, la urma urmei, nu în fiecare zi e vară. Și, cum valurile mării nu sunt mereu aproape, nu ne rămâne decât să facem noi valuri...de fericire!