Orice vacanță sau excursie începe cu entuziasm și o călătorie. Pe drum, însă, există riscul să întâlnim simptomele răului de mișcare și să pierdem entuziasmul sau cumpătul...
De la o ușoară amețeală, la disconfort abdominal și o stare generală deteriorată, răul de mișcare poate să strice atât călătoriile noastre cât și cele ale oamenilor din jur. Dar, cu ajutorul câtorva sfaturi, putem să ne păstrăm cumpătul și conținutul stomacului intact, și să ne bucurăm de călătorii fără amețeli sau oboseală!
Sunt atât de multe destinații la care vrem să ajungem! Iar cu ajutorul mașinii, al avionului sau al vaporului, putem merge chiar și în cele mai îndepărtate locuri. Doar că, pentru cei ce suferă de răul de mișcare, asemenea excursii vin la pachet cu o mulțime de stări neplăcute, adesea urmate de vărsături și o scădere a tonusului și a stării generale.
Ce provoacă, mai precis, răul de mișcare?
Deși există mai multe teorii, cea mai pertinentă ipoteză spune că răul de mișcare provine în urma conflictului dintre mesajele primite de simțurile noastre. Așa cum explică și neurocercetătorul Dean Burnett, într-un interviu pentru NPR, „(Creierul) primește semnale de la mușchi și de la ochi spunând că stăm pe loc, iar semnalele de la senzorii de echilibru spun că suntem în mișcare. Ambele nu pot fi corecte. Există un dezacord al senzorilor. Și în termeni evolutivi, singurul lucru ce poate provoca dezacordul senzorial precum acesta este o neurotoxină sau o otravă. Așadar creierul crede, în esență, că a fost otrăvit. Când este intoxicat, primul lucru pe care îl face este să elimine otrava, anume să vomite. (…) Iar ca rezultat, simțim răul de mișcare deoarece creierul este constant îngrijorat de faptul că este intoxicat.”
Prin urmare, dacă ochii percep mișcare, însă corpul nu o simte (sau invers), în creier are loc o confuzie. Apoi creierul are impresia că este otrăvit și reacționează în consecință. Însă această teorie nu explică și de ce anumiți oameni sunt mai sensibili la mișcare decât alții.
Nivelul serotoninei din creier sau chiar și anxietatea pot influența răul de mișcare!
Conform unui studiu, efectuat în 2005, reducerea activității serotoninei din creier poate promova perturbările vestibulo-oculare în timpul răului de mișcare sau al migrenelor. Astfel, mai puțină serotonină amplifică răul de mișcare și simptomele aferente.
Numeroase studii au arătat că persoanele ce suferă de migrene sunt mai susceptibile la răul de mișcare, însă „există atât de multe variabile implicate, inclusiv tipul și frecvența mișcării, precum și o gamă de toleranță și frecvență” spune Edwin Park, neurolog la Naval Aerospace Medical Institute din Florida. În plus, Park consideră că și anxietatea contribuie la apariția răului de mișcare, lipsa controlului fiind un factor ce poate declanșa această tulburare.
Cum putem preveni / combate răul de mișcare?
Indiferent cât de rezistenți suntem, drumurile șerpuite, turbulențele atmosferice sau valurile agitate ale mării ne pot da bătăi de cap și ne pot provoca stări de greață. Dar înainte să tragem pe dreapta, putem încerca câteva soluții!
Privește către orizont
Cea mai simplă soluție și cel mai întâlnit sfat este să privim căte orizont, în direcția în care mergem. Acest lucru ajută să ne reorientăm echilibrul intern prin reafirmarea vizuală a mișcării.
Preia rolul de conducător
Conform cercetărilor, șoferul resimte cel mai puțin simptomele răului de mașină. De aceea, o metodă de a evita disconfortul este să imităm gesturile șoferului, dacă nu putem conduce. În plus, această metodă oferă și sentimentul de a fi în control, calmând anxietățile și răul de mișcare.
Trage un pui de somn
Dacă nu trebuie să conducem, un pui de somn ne poate ajuta să trecem peste călătorii, fără amețeli. În plus, în timpul somnului evităm stresul, grijile și efectele psihogene asociate cu teama de răul de mișcare.
Respiră aer proaspăt
Un geam deschis sau pornirea ventilației în avion aduce aer proaspăt, având un efect calmant și, în același timp, evitând mirosurile puternice ce ar putea declanșa stările de greață.
Călătorește mai des!
„Una dintre cele mai bune contramăsuri împotriva răului de mișcare este adaptarea” citează Scientific American pe Catherine Webb, psiholog cercetător în cadrul U.S. Army Aeromedical Research Laboratory. Aceasta notează că 95% din oameni se vor adapta la mediul de mișcare, cu intervale de o zi între sesiuni scurte de mișcare.
Nu lăsa răul de mișcare să te țină pe loc!
Este adevărat că anumite călătorii sunt mai amețitoare ca altele. Chiar și un carousel mai agitat ne poate testa cumpătul. Dar sunt atât de multe locuri de văzut! Iar, atunci când dorim să prevenim răul de mișcare, avem la dispoziție o mulțime de soluții. Inclusiv suplimentele naturale Nervocalmin®, care ne ajută să lăsăm deoparte gândurile apăsătoare, să ne liniștim și să ne recăpătăm optimismul suplimentând nivelul de serotonină, ceea ce are un efect benefic în combaterea răului de mișcare.